استفاده از نت‌های کروماتیک تقلید از سبک «رفعت» را مشکل ساخته است

بهنام هژبرپور، از قاریان ممتاز قرآن کریم، با اشاره به این‌که طنین نافذ و تأثیرگذار و زنگ صدای محمد رفعت و به ویژه تحریر‌های خاصی که بر روی تلاوت‌هایش دارد، خیلی بر روح مستمع اثرگذار است، گفت: استفاده از نت‌های کروماتیک، تقلید از سبک «رفعت» را مشکل ساخته است.

«بهنام هژبرپور» از قاریان ممتاز قرآن کریم

«بهنام هژبرپور»، از قاریان ممتاز قرآن کریم، درباره تلاوت‌های قرآن استاد «رفعت»، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) گفت: طنین نافذ و تأثیرگذار و زنگ صدای محمد رفعت و به ویژه تحریر‌های خاصی که بر روی تلاوت‌هایش دارد، خیلی بر روح مستمع اثرگذار است، تقلید از سبک استاد رفعت از دید بسیاری از استادن فن و قاریان، امری مشکل محسوب می‌شود.

وی مشکل بودن تقلید از سبک استاد رفعت را به دلیل استفاده زیاد از نت‌های کروماتیک دانست و افزود: در کمتر قاری این توانایی مشاهده می‌شود که بتواند از سبک مرحوم رفعت به دلیل استفاده از نت‌های کروماتیک ــ گامی متشکل از دوازده نت است که در فاصله‌های نیم پرده از یکدیگر قرار دارند که انبوهی از رنگ‌های صدا را در خود جای می‌دهد ــ که در صدایش است، بهره ببرد.

هژبرپور تصریح کرد: تقریباً برای زمانی که استاد رفعت حیات داشته است، این شبیه یک معجزه می‌ماند که از این نت‌های کروماتیک استفاده می‌کرده است و در حال حاضر بسیار کمتر استفاده می‌شود و استفاده ایشان از این نت‌ها نه تنها امری قدیمی نیست، بلکه کاملاً به روز است و تقلید از ایشان را مشکل ساخته است.

کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: استاد «محمد رفعت» و به همراه «علی محمود» دیگر قاری بنام مصری، جزء متقدمان و نسل اولی‌های قرائت قرآن در مصر بودند که نسل بعدی قاریان عصر طلایی قرائت قرآن در مصر را می‌توان افرادی چون «مصطفی اسماعیل» و «ابوالعینین شعیشع» نامید.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که استاد رفعت چه تأثیری در تلاوت قاریان هم‌عصر و بعد از خود داشته است، گفت: تلاوت مرحوم رفعت از سوره‌های یوسف و کهف استثنائی است و نیز تلاوت‌های دلنشین استاد «ابوالعینین شعیشع» همه نشأت گرفته از سبک تلاوت‌های محمد رفعت است و در بین قاریان امروزی نیز «محمد بسیونی» به طور معمول در آخر تلاوت‌هایش اشاره‌هایی به سبک استاد رفعت دارد.


تعداد بازدید: 963