بررسی روش‌های مدولاسیون در هنر تلاوت

بررسی روش‌های مدولاسیون و ترکیبات مقامات

***

در جلسه گذشته در رابطه یکی از روش‌های مدولاسیون که با استفاده از اشتراکات موجود بین مقامات ایجاد می‌شود، بحث و گفت‌و‌گو کردیم. مطالب قبلی بیشتر شامل در رابطه با کشف اشتراکات مقامات برای اجرای مدولاسیون بود و علاقه‌مندان به هنر تلاوت قرآن کریم می‌توانند با کشف اشتراکات بین مقامات موسیقایی به انواع مدولاسیون و تغییر مقامات در تلاوت خود دست پیدا کنند.

در این جلسه به یکی دیگر از روش‌های ایجاد مدولاسیون در هنر تلاوت یعنی روش بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل اشاره می‌کنیم. برخی از گوشه‌هایی که در ردیف‌های موسیقی ما وجود دارد، گوشه‌های مبدل هستند که می‌توانند مقامی را به مقام دیگر تبدیل کنند.

یکی از گوشه‌های معروفی که آن را به عنوان گوشه مبدل می‌شناسیم، گوشه رهاوی یا رهاب است که به نوعی مبدل مقاماتی مانند بیات، سه‌گاه و راست که در هنر تلاوت عموما از آن استفاده می‌کنیم. استفاده از روش گوشه‌های مبدل برای تغییر مقامات به یکدیگر یکی از بهترین راهکارها برای تبدیل مقامات به یکدیگر است.

در ادامه این برنامه، نمونه‌ها و مثال‌های قرآنی جهت بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل مانند رهاوی برای انجام مدولاسیون و تبدیل مقامات به یکدیگر ارائه می‌شود.

گوشه‌های دیگری نیز مانند گوشه دلکش در مقام ماهور وجود دارد که یک گوشه مبدل است؛ چراکه اگر مقام ماهور را از درجه پنجم آغاز کنیم، از اینجا یک مقام بیات یا شور آغاز خواهد شد.

گوشه راک (انواع راک) در مقام عجم که عجم را به نهاوند و نیز حجاز تغییر می‌دهد و گوشه رمق در مقام سه‌گاه که با اندکی تغییرات سه‌گاه را به نهاوند تبدیل می‌کند نیز از دیگر گوشه‌های مبدل هستند که می‌توان از طریق آن‌ها مدولاسیون انجام داد.

 

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن


تعداد بازدید: 84