نکات منتخب آموزشی جلسه استاد حنیفی – 22 تیرماه 95

1 – برای پیشرفت در لحن باید از دایره تقلید به طور صحیح فاصله گرفت.
2 – هر مدلی از تلاوت که اجرا می شود باید طوری تنظیم شود که دارای اوج باشد.
3 – در لحن سطح یک باید روی مهارتهای اولیه لحنی کار شود و کنترل تحریرها ارتقاء داده شود.
4 – برای اجرای ردیف های لحنی باید از مدل و قالب لحنی خاص تبعیت کرد.
5 – تجوید از اصول قرائت است و نباید مورد بی دقتی قرار گیرد.
6 – تجویدی که در ترتیل نماز اجرا می شود ملاک فصاحت و تجوید نیست. مرتلین اهل سنتی که در نماز خود آیات را قرائت می کنند غالباً تجوید را به طور صددرصد رعایت نمی کنند.
7 – از تفاوتهای ترتیل و تحقیق، عدم قاعده مندی ترتیل بر اساس شروع در مقام بیات است. در ترتیل این قاعده وجود ندارد.
8 – از حالات صوتی ترتیل، استفاده دائم از تکنیک خفض الصوت در کل اجرا می باشد.
9 – در ترتیل تخصصی باید از تحریرها بیشتر استفاده شده و اوج و قطعات طولانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
10 – یک مرتل برای اجرای یک ترتیل تخصصی باید با 5 یا 6 سبک آشنا باشد مانند شاعری که باید چند هزار بیت حفظ باشد تا شاعر متبحر شود.
11 – تقلید سبک باید با توجه به الزامات لحنی خودش اجرا شود.
12 – رعایت صحیح ضمه ها در فحاحت بسیار مهم است.
13 – سرعت تلاوت باید با رعایت اصل طمأنینه اجرا شود.
14 – اِرسا (به کسر الف) یکی از فنون لحنی است و به معنی میخکوبی می باشد. برای جلب توجه زیاد که در میان مردم به معنی میخکوب کردن شناخته می شود انجام چهار کار مورد اهمیت است:
الف): اجرای اوج های برجسته در اجرا – حرکت سوم لحنی با بالاترین درجه صوتی یا اجرای حرکت چهارم.
ب): طول نفس – اجرای قطعات بالای 30 ثانیه و نزدیک به 45 ثانیه و بالاتر.
ج): عبور از آیات به شرط منطق صحیح وقف و ابتدایی.
د): اجرای فن طباق در تلاوت.
15 – اجرای قطعات طولانی و پرنفس به همراه عبور از آیه و رسیدن به محل غیرمنتظره وقف و خلق معنی جدید یکی از کارهای حرفه ای تلاوت محسوب می شود.
16 – از اصول قرائت حرفه ای، اجرای قطعات بلند و قطعات بسیار کوتاه می باشد.
17 – کند و تند کردن سرعت تلاوت باید در قالب کارها و فنون لحنی انجام شود.
18 – تقویت انتهای جملات لحنی (قفلات) باید مورد دقت قرار گیرد.
19 – اگر ابتدای جمله لحنی ساده باشد باید در انتها کار، قوی و پرتحرک تر عمل کرد تا اجرا با افت جذابیت همراه نگردد.
20 – در ترتیل عام، تنوع مقام بیشتر از ترتیل الصلوه بوده و تحریرهای بیشتری نسبت به آن استفاده می شود. ترتیل استاد منشاوی از جمله ترتیل های عام مجسوب می شود.
21 – سبک لحنی زکی داغستانی در ترتیل باعث درک صحیح و دقیق از ملودی می شود. سبک زکی داغستانی از جمله سبک های ارتجالی محسوب شده و به قول صاحب نظران حوزه لحن، زکی داغستانی، همان عبدالفتاح شعشاعی در ترتیل است. سبک لحنی محمد ایوب نیز متأثر از سبک ایشان می باشد. بعضی نیز معتقند این سبک، از جمله سبک های منغومه به شکل رُکبانی می باشد. رکبانی به معنی اصیل، بی پیرایه، بی آلایش و همراه با کش و قوس دادن به بم و اوج صدا می باشد. رُکبانی از جمله شیوه های قدیمی در صدر اسلام بوده است که عرب های شترسوار هنگام حرکت با شتر، اشعاری را به شکل گفته شده در بالا زمزمه می کردند.


تعداد بازدید: 328