«محمد رفعت» بنیان‌گذار علم و فن تلاوت قرآن در مصر است

یکی از فعالان قرآنی کشورمان معتقد است که «محمد رفعت» بنیان‌گذار علم و فن تلاوت قرآن کریم در کشور مصر است و آثار صوتی که از این استاد به جای مانده بر این گفته صحه می‌گذارد.

«احمد لیایی» سرپرست گروه تواشیح قدر تهران

«احمد لیایی» مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن و سرپرست گروه تواشیح قدر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: به نظر می‌رسد اولین تلاوت‌هایی که در مصر از قاریان قرآن کریم ضبط شده مربوط به استاد محمد رفعت است.

وی افزود: آن‌چه که در این زمینه گفته شده این است که سفیر انگلستان در مصر با وجود این‌که مسلمان نبوده، فردی علاقه‌مند به تلاوت‌های استاد محمد رفعت بوده با دستگاه گراموافونی که در اختیار داشته تلاوت این استاد را ضبط می‌کند.

لیایی تصریح کرد: البته به طور قطع کسانی نیز قبل از استاد محمد رفعت در حوزه تلاوت قرآن کریم فعالیت داشته‌اند اما اولین تلاوت‌هایی که ضبط شد و به عنوان آثار صوتی شناخته می‌شود از استاد محمد رفعت بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محمد رفعت از سبک تلاوت قاریان ماقبل و هم‌عصر خود تأثیر پذیرفته است یا خیر، تأکید کرد: در این‌که قاریان قرآن کریم که در یک عصر می‌زیسته‌اند، از هم‌دیگر تأثیر پذیرفته‌اند شکی نیست.

 «احمد لیایی»:
البته به طور قطع کسانی نیز قبل از استاد محمد رفعت در حوزه تلاوت قرآن کریم فعالیت داشته‌اند اما اولین تلاوت‌هایی که ضبط شد و به عنوان آثار صوتی شناخته می‌شود از استاد محمد رفعت بوده است

مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن عنوان کرد: البته زمانی که با قاریانی مانند «شحات محمد انور»، «محمد احمد بسیونی»، «راغب مصطفی غلوش»، «متولی عبدالعال» و دیگر قاریان مصری که به ایران سفر کرده‌اند، هم‌صحبت می‌شدیم و می‌گفتیم که به عنوان مثال فرازی را که در این‌جا تلاوت کرده‌اید شبیه تلاوت فلان قاری است، به نظر می‌رسید که ناراحت می‌شدند.

لیایی همچنین با اشاره به تفاوت تلاوت‌های قاریان متقدم و متأخر مصر تصریح کرد: هر یک از صاحبان مکتب تلاوت قرآن کریم در مصر مانند استاد «محمد رفعت»، استاد «محمد صدیق منشاوی»، استاد «مصطفی اسماعیل» و استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و غیره در تلاوت خود همواره چیز جدیدی را برای عرضه داشته‌اند اما این امر در تلاوت قاریان متأخر مصر مشهود نیست.

وی با اشاره به شاخصه‌های فنی استاد محمد رفعت در تلاوت قرآن کریم گفت: محمد رفعت را باید بنیان‌گذار علم و فن تلاوت قرآن کریم در کشور مصر دانست و آثار صوتی که از این استاد به جای مانده نیز بر این گفته صحه می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *