خلیل‌الحصری استانداردهای تلاوت قرآن را به ظهور رساند

یکی از کارشناسان فن قرائت قرآن کریم گفت: استاد شیخ محمود خلیل‌الحصری استانداردهای تلاوت قرآن را به ظهور رساند و در تلاوت‌هایش یک قالب صحیح و استاندارد را به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در ادامه نشست تحلیل تلاوت‌های استاد «محمود خلیل‌الحصری» از قاریان مصری، «عباس سلیمی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان، گفت: نکاتی که در قالب توصیه توسط استاد «علی‌اکبر حشمتی» و استاد «شهریار پرهیزکار» و دیگر خوبان قرآنی مطرح می‌شود، نتیجه ده‌ها سال عمر و تجربه قرآنی آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: ملاحظه کردید که با تعبیر بسیار زیبایی استاد «پرهیزکار» و در ادامه فرمایشات استاد «حشمتی» تلاوت ترتیل محمود خلیل الحصری را یک خودآموز مؤثر قرآنی نامیدند و این نشان می‌دهد که واقعأ می‌توان با تأسی و پیروی از این شیوه‌ها قرآن و کلام الهی را به زیبایی تلاوت کرد، به ویژه توصیه‌ای که استاد حشمتی داشتند که بانوان گرامی خیلی خوب می‌توانند از ترتیل خلیل الحصری استفاده کنند.

در ادامه این نشست «علی‌اکبر حشمتی» کارشناس فن قرائت قرآن کریم گفت: «شهریار پرهیزکار» از استادان تلاوت قرآن در ایران هستند و بزرگواری هستند که همیشه نسبت به همه ما عنایت دارند و من از همان دوران که ایشان ۱۲ سال بیشتر نداشتند، ارادت عمیقی به ایشان پیدا کرده بودم و معتقدم «پرهیزکار» نبض کار را گرفتند و متوجه شدند که از کجا باید شروع کنند.

وی اظهار کرد: در مورد پرهیزکار تنها بحث تلاوت قرآن نبود، زیرا ایشان با قرآن کریم مانوس شده‌اند و شاید کمتر بتوانیم مثل ایشان را مثال بزنیم و از کسانی است که انس با قرآن داشته و دارد و خداوند ان‌شاءالله به ایشان بیش از پیش توفیق عنایت کند تا در این مسیر نورانی قدم بردارد.

 علی‌اکبر حشمتی:
شیخ محمود خلیل‌الحصری به ویژه در اداءالحروف سرآمد تمام قراریان مصر است، اما برخی قاریان به جای اداءالحروف، ادای حروف رو در می‌آورند و این یک خسارتی است که قابل جبران نخواهد بود

این کارشناس فن قرائت قرآن کریم تصریح کرد: بحث ارائه مطلوب تلاوت چیزی است که استاد شیخ محمود خلیل‌الحصری دارد و به تبع آن، استاد پرهیزکار با تقلیدی که از این قاری مصری داشته‌اند، ارائه مطلوب را دارند، اما باید به این نکته توجه کرد که ما حفاظ بسیاری در ایران و سایر ممالک داریم که ارائه مطلوب ندارند، البته حافظ خوبی هستند، یعنی صحت حفظ دارند، ولی حسن حفظ به معنای این که یک ترکیب خاصی داشته باشد، ندارند و آن ارائه‌ای که شنونده را مجذوب کند در خیلی از این‌ها ما نمی‌بینیم و در استاد پرهیزکار می‌بینیم.

حشمتی گفت: پرهیزکار ترتیل بسیار زیبایی را در سال ۶۴ با کارشناسی خودشان خوانده‌اند و باید متذکر شد که ایشان با چه مشکلاتی این ترتیل را آن روزها تولید کرده و حالا با این کیفیت امروز در دست مردم است و از این بابت باید خیلی از ایشان تقدیر و تشکر کرد.

وی عنوان کرد: با قرآن هر کسی می‌تواند با آن فرهنگ خود رو به رو شود، ولی اگر کسی انس با قرآن برقرار کند و تحت تعلیمات آن قرار گیرد و با معارف قرآن کمی آشنا شود و با معرفت‌تر با آیات قرآن برخورد خواهد کرد.

این کارشناس فن قرائت قرآن کریم اظهار کرد: رسول خدا(ص) فرمودند که «من می‌ترسم از آن روزی که مردم قرآن را با مضمور و مضامیر بخوانند»، یعنی مثل سوت‌ها خوانده شود و در جای دیگری احادیث مفصل و صریحی از ایشان نقل شده است که به این‌جا می‌رسد که قرآن بعضاً محل رفت و آمد آهنگ‌ها می‌شود، یعنی دنبال مسائلی که اصلأ ترجیحأ در قرآن شاید وجود ندارد می‌روند، ولی در دل قرآن این‌ها قابل استخراج است و در تلاوت جناب استاد شیخ محمود خلیل الحصری این را می‌توان دید.

حشمتی تصریح کرد: استاد شیخ محمود خلیل‌الحصری استانداردهای تلاوت را به ظهور رساند و در تلاوت‌هایش یک قالب صحیح و استاندارد را به وجود آورد و ایشان به ویژه در اداءالحروف سرآمد تمام قاریان مصر است، اما برخی قاریان به جای اداءالحروف، ادای حروف را در می‌آورند و این یک خسارتی است که قابل جبران نخواهد بود.

یادآوری می‌شود، در بخش‌های پیشین نشست تخصصی تحلیل تلاوت‌های استاد محمود خلیل‌الحصری که با حضور «عباس سلیمی» و «علی‌اکبر حشمتی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان و با برقراری ارتباط تلفنی با «متولی عبدالعال» قاری مصری و «شهریار پرهیزکار» حافظ بین‌المللی قرآن کریم در ایکنا برگزار شد، تأکید شد که کلید موفقیت در رعایت ضوابط و قواعد تجویدی و خواندن به لحن عرب، به لهجه عرب فصیح، استفاده دقیق از نوارهای استاد حصری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *