فضای موسیقایی ناشی از حرکت صعودی با حرکت نزولی مقام متفاوت است و برای ایجاد تنوع در اجرا باید از این شیوه استفاده کرد.
شعبان عبدالعزیز صیاد - آل عمران
لحن جلی و خفی - درس ۲۰
توضیحاتی در خصوص دوره ارف اُرف در حقیقت به نام
از ارکان جذابیت تلحین، استفاده از تحریرها و توجه به
صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف تر
از جمله موارد مهم پردازش صوت، تغییر فرکانس صدا و
مدت صوت یکی از مؤلفات صدای موسیقایی محسوب می شود.
بروز خلاقیت و ذوق گاهاً تحت عنوان جوشش موسیقایی هم
چهار آیتم در لحن موجب ارتقاء و رشد می شود
محمود علی البنا - سوره بقره
شحات محمد انور - نساء آیات ۱۲۲ الی ۱۳۷
در تقلید باید به موضوع سبک بسته و باز توجه
فنون صوتی و لحنی ایجاد حس، ارتباطی با معنی و
به طور كلي ترتيب و چينش الحان يا رديف هاي
زمانی به کسی خواننده خوب اطلاق می شود که بتواند
یکی از داوران بینالمللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به
توضیحاتی در خصوص توغُّل و حَذَر مقامی در تلاوت
اسلوب صدا در قرائت تدویر در بخش های زیر دارای
اقراء صفحه ۳۴۴ آقای محمدرضا حقدوست و توضیحات مربوطه
مصطفی اسماعیل - یوسف ۱ تا ۳۴ ،انشراح