بررسی کیفیت قرائت پیامبر اسلام
شواهد تاریخی تأثیر قرائت آهنگین پیامبر اکرم(ص)
گزارشاتی هر چند ناقص از عکس العمل شنوندگان قرائت پیامبر اکرم(ص) در تاریخ نقل شده است که به ضمیمه احادیث بیانگر زیبایی قرائت نبی اکرم(ص) نتیجه می دهد که آن حضرت به صورت آهنگین قرآن را می خوانده است. احادیثی در این زمینه در خصوص کیفیت قرائت پیامبر اسلام(ص) مطرح شده است که در ادامه خواهیم خواند. جذب شنوندگان توسط آن حضرت، یکی از جهت محتوای سخن و دیگری به جهت نحوه ادای ایشان بوده است از باب موزون بودن اداء کمات، رسا و مجهور بودن صدا، رعایت آداب نظیر سجده تلاوت، حزن و … تکرار آیات نیز در برخی مجالس به اقتضای حال مخاطب صورت می گرفته است.
بررسی کیفیت قرائت پیامبر اسلام(ص) از طریق روایات
به دو طریق می توان از روایات وارده کیفیت قرائت نبی اکرم(ص) را بررسی نمود:
1 – روایات ضمیمه و واسطه و کلی از قبیل آنکه هر چه را پیامبر(ص) دستور می داده خود نیز به آن عمل می کرده است. قرائت، سنت نبوی است که سینه به سینه به ما رسیده است.
2 – روایاتی که مستقیماً قرائت پیامبر اسلام(ص) را توصیف نموده است. در اینجا راه دوم مورد نظر است که بوسیله این روایات، آهنگ قرائت پیامبر(ص) را اجمالاً می توان به دست آورد. این روایات چند دسته اند و هر یک دارای مضامینی از جمله:
1 – پیامبر(ص) با صدای بلند قرآن می خواندند.
2 – پیامبر(ص) به صورت واضح و حرف به حرف و آیه به آیه قرائت می کردند.
3 – پیامبر(ص) در قرائت قرآن صدایشان را می کشیدند و مد می دادند.
4 – پیامبر(ص) با ترتیل قرآن می خواندند که لازمه آن رعایت قواعد تجوید و وقف و ابتدا است.
5 – پیامبر(ص) با صدای زیبا قرآن را تلاوت می فرمودند.
6 – به طور کلی پیامبر(ص) به صورت آهنگین قرآن را تلاوت می کردند.
7 – پیامبر(ص) با ترجیع قرآن را تلاوت می کردند.
8 – پیامبر(ص) به صورت حزین قرآن را تلاوت می کردند.