برپایی شبی به نام «شب رفعت» جایگاه منحصر به فرد این قاری را نشان میدهد

یکی از داوران مسابقات قرآن کریم، در اهمیت قرائات محمد رفعت، گفت: اهمیت شیوه قرائت وی به حدی است که در مصر شبی را اختصاص به تقلید از سبک وی میدهند که «شب رفعت» نام دارد و قاریان جوان گرد هم جمع شده و سعی میکنند تا مانند شیخ رفعت تلاوت کنند.
![]() |
«مجید زکیلو» مدرس و داور مسابقات قرآن کریم |
«مجید زکیلو»، مدرس و داور مسابقات قرآن کریم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در راستای تحلیل تلاوتهای استاد «محمد رفعت» از قاریان مشهور جهان اسلام، گفت: محمد رفعت، معاصر با حیات «احمد ندا» بود، شاید بتوان گفت که رفعت بخشی از نغمات تلاوتهایش را از احمد ندا وام گرفته باشد، اما قطعاً وی سبک منحصر به فردی را ایجاد کرده است.
وی گفت: دلیل آن را با بررسی زندگی احمد ندا میتوان فهمید، ندا متولد کشور ترکیه است و در واقع وی ساکن منطقه عثمانی بوده و در خردسالی به همراه خانوادهاش به مصر مهاجرت میکند، اما از آن جایی که اصالت او ترک است، از نغمات ترکی در تلاوتهایش زیاد استفاده میکرد.
زکیلو تصریح کرد: مرحوم رفعت به ندرت از دستگاههای ترکی استفاده کرده است و اگر در نغماتی که از آنها بهره میبرد، دقت شود، از دستگاههای موسیقیای که رنگ و بوی عربی دارد، استفاده میکند.
این مدرس قرآن کریم تأکید کرد که محمد رفعت در تلاوتهایش سبک مستقل و منحصر به فردی را ایجاد کرده بود و افزود: اگر سبک و مکتب تلاوتش همانند سایر مکاتب قبلی خود؛ مثل سبک احمد ندا بود، هرگز شیوه تلاوتش در مصر نهادینه نمیشد، به طوری که افتخار قاریان جدید مصری، توانایی در تقلید از سبک محمد رفعت است.
زکیلو: |
قبل از وی، دستگاه ضبط صدا نبوده تا بتوان قضاوت صحیحی داشت، اما این مطلب را به ضرس قاطع میتوان گفت که شأن استاد رفعت بری از آن است که گفته شود، سبک تقلیدی از احمد ندا داشته است |
زکیلو عنوان کرد: اهمیت شیوه قرائت استاد رفعت به حدی است که در مصر شبی را اختصاص به تقلید از سبک و سیاق وی میدهند که آن را شب رفعت مینامند که قاریان جوان گرد هم جمع شده و سعی میکنند تا مانند شیخ رفعت تلاوت کنند.
وی افزود: در شب رفعت، هر فردی که تقلید بهتری داشته باشد، مورد تشویق قرار میگیرد و این نشان میدهد که سبک محمد رفعت طریقی کاملاً مستقل است، شاید وی استادانی نیز داشته است که نزد ایشان تلمذ کرده و نغمات را از اینها یاد گرفته است که البته از این حیث، مدرکی موجود نیست.
زکیلو ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که قبل از وی، دستگاه ضبط صدا نبوده تا بتوان قضاوت صحیحی داشت، اما این مطلب را به ضرس قاطع میتوان گفت که شأن استاد رفعت بری از آن است که گفته شود، سبک تقلیدی از احمد ندا داشته است.
وی زیباترین و فنیترین تلاوت استاد محمد رفعت را تلاوتهای سورههای مریم و بقره نام برد و گفت: این تلاوتها منحصر به فرد است که شنونده را دچار تحیر میکند، به ویژه پس از طی ۱۰ دقیقه که تلاوتش بر روی روال میافتد، تلاوت ارزندهتری ارائه میکند که این تلاوتها را به ندرت از قاریان معاصر میتوان، شنید.