دوشنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۰ - الإثنين 12 ذو القعدة 1442 - Monday, 21 June , 2021

تشریح انواع روش های تمرین در آموزش و یادگیری

محمد کاکاوند

فایل صوتی مبحث تشریح انواع روش های تمرین در آموزش و یادگیری

فایل PDF توضیحاتی در مورد تمرین و انواع آن

 

 ۱ – در امر آموزش، یکی از با اهمیت ترین کارها، تمرین است.

۲ – تمرین از ارکان آموزش است و آموزش بدون آن بی معنی و بی اثر می باشد.

۳ – تمرین موجب ایجاد شرایط یادگیری و آموزش می شود.

۴ – تمرین موجب مشخص شدن نوع آموزش بر اساس توانایی ها و استعدادهای افراد می شود.

الف: تمرین تکراری

تمرینی است که همراه با تکرار بوده و بیشتر جهت حفظ کردن استفاده می شود. سهم تفکر و تعقل در این نوع از تمرینات، اندک است. برای تسلط بر نکات آموخته شده، باید از تمرینات تکراری استفاده نمود. اصولاً برای کسب مهارت ها، باید از تمرینات تکراری استفاده کرد. ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در تعلیم، در این مرحله مطرح می باشد. زمانی که تمرینات تکراری به مهارت نزدیک شد، مرحله تمرینات استنباطی آغاز می شود.

ب): تمرینات استنباطی

این تمرینات همراه با علاقه، استدلال، تفکر و کاربرد موقعیت های تازه یادگیری همراه است. در این نوع از تمرینات، عامل تکرار نیز وجود دارد ولی تکرار به شکل موقعیتی و غیر یکنواخت همراه است.

ج): تمرینات مروری

اصولاً مرور برای تقویت مطالب یادگیری مطالب از قبل آموخته شده بکار می رود. در این مرحله است که رفتار آموزشی معلم و شاگرد، تعیین کننده نوع و کیفیت مرور می باشد. مرور، هم در مباحث نظری و هم در مباحث عملی لازم و ضروری می باشد.

د): تمرینات عملی

کاربردی کردن آموخته های نظری و بکارگیری مهارت های آموخته شده در تمرینات عملی مطرح است. تمرینات عملی به سه صورت تمرینات عملی تکراری، تمرینات عملی استنباطی و تمرینات عملی مروری اجرا می شود.

نکات مهم:

۱ – تمرین کننده باید اهداف مربوط به تمرین را درک کند. تمرین هدف نیست بلکه مسیری است برای رسیدن به هدف. تمرین مسیری است که به نتایج یادگیری ختم می شود.

۲ – جلسات تمرین نباید طولانی و خسته کننده باشد. تمرینات باید با توجه به مقدار حوصله افراد تنظیم شود.

۳ – برای رسیدن به توانایی، لازم نیست تمرینات پیچیده انجام داد.

۴ – تمرینات نباید به صورت متفرقه و روی مباحث مختلف انجام شود. تمرینات باید موضوعی و متمرکز باشد.

۵ – تمرینات باید هدفمند بوده و متعلم را به سوی تمرینات استنباطی عملی سوق دهد.

مطرح شده در جلسه ۱ اسفند ماه ۱۳۹۳

جلسه مجمع قاریان قرآن کریم (جلسه محمد کاکاوند)

سایت جلسه: WWW.Jalase-majma.ir


Scroll Up