در استفاده از صدای بم باید به کاربری اِخباری آن توجه کرد و این مسئله از موضوعات فن تعبیرات در تلاوت محسوب می شود.
با تقلید است که صدا شکل می گیرد و تکلم
نغمه شجیه اصطلاحاً به آن دسته از نغمات و حالات
در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای قرآن استاد «محمدصدیق منشاوی»
راغب مصطفی غلوش - رحمن ۹ تا ۳۳،حاقه ۱ تا
بهتر است در انتقال به آیات جدید در موضعی دیگر
مصطفی اسماعیل - اسراء آیات ۱ الی ۴۰، بلد، شمس،
قرائت قرآن از نگاه نغمی به شیوه های مختلفی انجام
عبدالمنعم طوخی - غافر آیات ۷ تا ۱۷
انعطاف به معنی داشتن قدرت تغییر فواصل و انتقال از
یک حافظ و مدرس فنون قرائت قرآن کریم گفت: «محمد
برای فراگیری مباحث لحنی باید ابتدا مقدمات و ابزارهای آن
برای درک مهارتهای تلاوت باید کیفیت گوش دادن ها اصلاح
بهتر است قبل از استماع هر مقطع، آیات مربوط به
انتها (قفله لحنی) یک ملودی باید با ابتدای ملودی بعد
قفله نغمه ای که بر حروف حلقی ختم شود تحت
اتصال جنس حجاز و نهاوند تحت عنوان نهاوند مرصّع شناخته
شعبان عبدالعزیز صیاد نجم ، قمر
تقليد در واقع ايجاد طرح و مدل لحني در ذهن
سعید مسلم - قمر، رحمن ۱ تا ۲۷، حشر ۲۰
زمانی به کسی خواننده خوب اطلاق می شود که بتواند