خلاصه نکات جلسه استاد حنیفی – سه شنبه 4 مهرماه 1396
? فراگیری ترتیل الصلوه بر همه لازم است و هر قاری ای باید توان اجرای ترتیل الصلوه را داشته باشد.
? ترتیل الصلوه در ۴ درجه صوتی اجرا می گردد.
? یکی از فواید ترتیل الصلوه، پخته شدن و اجرای با تسلط اجناس مقامات می باشد.
? برای اجرای ترتیل الصلوه و کسب نمره قبولی این سطح ترتیل، مرتل باید علاوه بر نغمات صبا، نهاوند، عجم، بیات، سگاه، حجاز و رست، بر مقام کرد، لامی و چهارگاه نیز تسلط کافی یابد.
? انتقال درجات صدا در ترتیل به شکل مدرّج یا درجه به درجه (پله پله) اتفاق می افتد.
? اجرای فن طباق درترتیل بلامانع است ولی این فن به طور محدود مورد استفاده قرار می گردد.
? در ترتیل الصلوه، انتقال از یک جنس به جنس دیگر بلامانع است. این انتقال جنس باید در همان جنسی که در حال اجرا هستیم صورت پذیرد. برای مثال وقتی شخصی در حال اجرای بیات است می تواند همان بیات را تبدیل به صبا یا کرد کند.
? به دلیل عدم تغییر مقام در ترتیل الصلوه، درصد ایجاد خروج های لحنی کاهش یافته و به مرور از بین می رود.
? ترتیل یک تخصص در قرائت قرآن محسوب می شود و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. شناخت همه این اجزاء، موجب می شود که اجرای یک ترتیل، تخصصی محسوب شود و شناخت یک یا چند شاخصه، موجب تخصصی شدن ترتیل نمی گردد.
? ترتیل اساتید منشاوی و پرهیزکار جزو ترتیل های عام محسوب می شود.
? ترتیل الصلوه پایه تمام مدل های ترتیل می باشد.
? کسیکه همه قرآن را با یک نغمه بخواند و توانایی خاصی در ارتفاع دادن به صدا نداشته باشد و مقداری هم تجوید بداند، می تواند ترتیل الصلوه عامیانه را اجرا کند و پسندیده است امامان جماعت حداقل نسبت به اجرای این مدل ترتیل توجه نمایند. این مدا ترتیل در واقع مدلی است که همه اقشار مردم باید بتوانند بخوانند.
? بکارگیری طبقات و درجات خاص صدا بیانگر کلاس خاصی از ترتیل هستند. مثلاً ترتیل الصلوه در حد ۴ درجه اجرا می شود و یا ترتیل عام تا ۵ درجه صوتی و ترتیل تخصصی با درجات بیشتر.
? در ترتیل الصلوه از تحریر بسیار کم و یا اصلاً استفاده نمی شود.
? اجرای غماز مقام، بیانگر اجرای ترتیل عام است.
? برای فصیح شدن ادای حرکات کوتاه و کشیده عربی، باید نسبت به فعال کردن حرکات لب ها، گونه ها و حالات دهان توجه داشت و در تمرین نسبت به این مسئله افراط کرد تا تبدیل به عادت شود.
? وجود خفض الصوت در ترتیل، از مؤلفات مهم اسلوب و حالات ترتیلی محسوب می شود.
? کشش حروف در حد چند صدم ثانیه، خلاف سلاست و روانی لحن است.
? بیت لحنی یعنی تشابه لحنی دو جمله موسیقایی که بین آنها با تجدید نفس فاصله ایجاد می شود. برای مثال قاری در جمله اول، بیات شوری را اجرا می کند و در جمله دوم، شکل دیگری از بیات شوری را اجرا می کند. به جهت اینکه تشابه موسیقایی بین این دو جمله لحنی وجود دارد و در دو نفس مجزا اجرا شده است لذا تحت عنوان بیت لحنی شناخته می شود.
⭕️❄️⭕️❄️⭕️❄️⭕️❄️⭕️
https://telegram.me/ostadhanifi