دامنه تقلید
بیان دو نکته دامنه تقلید را روشن مىسازد. نکته اول این که تقلید بر چهار قسم است:
تقلید جاهل از جاهل – تقلید عالم از عالم – تقلید عالم از جاهل – تقلید جاهل از عالم
از میان این چهار قسم، فقط قسم چهارم قابل قبول و منطقى است زیرا در تقلید، دو عنصر مهم دخالت دارد، اول اینکه مقلد باید نسبت به تقلید شونده اعتماد و وثوق کامل داشته باشد، نظیر اعتماد بیمار به پزشک و دوم این که تقلید باید نیاز مقلد را رفع کرده و باعث کمال وى گردد و روشن است که در هیچ یک از سه قسم اول، این دو عنصر با هم قابل جمع نیست حتى تقلید عالم از عالم نیز هیچ فایدهاى براى وى ندارد زیرا آنچه را که از عالم مىخواهد خودش دارد. به طور کلى در تمام علوم اعم از فقه و غیر فقه، راه تحقیق و جستجو باز است لکن در بعضى از علوم که به حسب نیاز جامعه ضرورى تشخیص داده مىشوند نیز تحقیق در آنها براى اشخاصى که توانایى و امکان فراگیرى دارند لازم و به اصطلاح، واجب کفایى است. در این دسته از علوم مانند پزشکى، مهندسى و … رجوع افراد غیر متخصص به متخصص و به تعبیر خاص، «تقلید» لازم است.