نظام آموزشی قرآن باید “تلاوت – إقراء” باشد

محمدکاکاوند قاری و پژوهشگر کشوری حوزه قرائت و آموزش با بیان اینکه شیوه کنونی برای جذب مخاطبین در فعالیتهای قرآنی برای متخصصان است نه عموم افزود: در مباحث قرآنی، تجوید یک بحث تخصصی و مهارتی است و کسی که تجوید را فرامی گیرد پیش نیازهای آن را باید داشته باشد.
وی فزود: باید در شیوه آموزش قرآن وحدت رویه ایجاد کنیم و نظام آموزشی قرآن باید “تلاوت – إقراء” باشد و اگر اجبار و الزام باشد نه تنها مخاطب جذب نمی شود بلکه کاملا رویگردان می گردد و لذا باید روش بر اساس علاقه و دل باشد.
وی با بیان این که لازم نیست عموم مردم تجوید یاد بگیرند و یادگیری تجوید وجه شرعی ندارد بلکه بحث هنری و مهارتی می باشد گفت: نظام تلاوت، قرآن خوانی، قرآن دانی، تربیت قرآنی و عمل به قرآن است.
وی، داشتن استراتژی و طرح و برنامه را ضروری شمرد و بر داشتن اتاق فکر در برنامه ریزی کارهای قرآنی تاکید کرد و لزوم زیبایی ها و جلوه های قرآنی را برای مخاطب نسل کنونی ضروری دانست و گفت: باید به فراخور زمان، نیازسنجی شود و نگاه کمّی ملاک نیست بلکه باید کیفیت را درنظر بگیریم.
محمدکاکاوند در پایان با بیان اینکه فضای انس با قرآن فضای علاقه و حب به این کتاب آسمانی است افزود: فضای ترتیل خوانی در اجتماع باید ترویج داده شود.
این استاد قرآنی تعدد شیوه های غلط آموزشی و لحاظ کردن سلایق شخصی را از آسیب های این حوزه برشمرد و گفت: شیوه کار باید تشویق گونه و کاملا در دسترس بوده و دروس نیز باید برای مخاطب ساده سازی شود و دیگر اینکه برنامه های قرآنی باید استمرار داشته باشد و محدود به ماه رمضان نیست.

 

منبع: معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند

محمد کاکاوند

نظرات بسته شده است.