نکته ای از کارگاه تخصصی هنر تلاوت ۱۳۹۹/۵/۲۲
شیخ محمود خلیل الحصری در کتاب احکام قرائت القرآن الکریم در خصوص ملاکهای تجوید، مواردی را ذکر می کنند که به این موارد اشاره می گردد. ملاک یادگیری و رفع ایرادات، تلقی از استاد و اقراء است. نگاه کردن به حالات دهان قاریان متبحر و اساتید تجوید می تواند تا حدود زیادی منجر به یادگیری و شناخت موارد مثبت و منفی و رعایت آنها گردد:
الف): تمضیغ اللسان که منظور ورزیدگی زبان است که منجر به بیان واضح و شفاف حروف و کلمات می گردد.
ب): تقعیر الفم که منظور اداء حروف و مصوتها از اقصی الحلق می باشد.
پ): تعویج الفک که منظور عدم توجه به حالات فک و وجود حرکات زائد در فک است.
ت): ترعید الصوت که منظور لرزش صدا و طنین نامطلوب صدا است.
ث): تمطیط الشد که منظور کشش تشدید است.
ج): تقطیع المد که منظور قطع و وصل کردن حرف مدی و ایجاد دو یا چند حرف مدی در یک حرف مدی است.
چ): تطنین الغنّات که منظور شدت دادن به غنه ها و غنوی کردن بی مورد است.
ح): حصرمه الراءات که منظور رعایت تلفظ صحیح حرف راء است.
خ): قرائت تنفر منها الطباع که منظور کیفیتی از قرائت حروف و کلمات است که منجر به تنافر طبع اهل اداء می شود.
د): تمجَّها القلوب و الاسماع که منظور ایجاد حالات نامناسب در صدا مانند حالت گریه است که منجر به قرائت نامطلوب کلمات می گردد.