آرزوی محقق شده محمود علی‌البنا برای پسرش

یکی از روستاهای مصر در دسامبر ۱۹۲۶ شاهد تولد کودکی بود که سال‌ها بعد از همان روستا صدای تلاوت قرآن را به گوش جهانیان رساند و تأثیر عمیقی بر جریان تلاوت مصر و ایران گذاشت. این قاری شهیر محمود علی‌البنا (۱۹۲۶- ۱۹۸۵) نام دارد که مصطفی اسماعیل او را «مولای خود» می‌نامید.

محمود علی البنا در روستای شبرا در استان منوفیه مصر بزرگ شد و کشاورززاده بود. او از شش‌سالگی حفظ قرآن را در مدرسه احمدی روستای شبرا شروع کرد. محمود شب‌ها محفوظات قبلی خود را مرور می‌کرد و آیاتی را که باید فردایش به استاد ارائه می‌داد، حفظ می‌کرد. چون استاد هر روز از شاگردان سؤال می‌کرد. قرآن اینگونه در مصر پیشرفت کرد! اگر زحمات اساتید گمنام و پرکار در دل روستاهای مصر نبود، شخصیت‌هایی مثل محمود علی‌البنا تربیت نمی‌شدند.

محمود علی‌البنا می‌گوید: «یک‌بار با وجود اینکه که خیلی محفوظاتم را خوب ارائه دادم، استاد مرا تنبیه کرد. با گریه به خانه آمدم و به مادرم شکایت کردم. مادرم با خنده گفت: من به استاد گفتم که تنبیهت کند، چون درست است که تکالیفت را انجام داده‌ای اما احساس کردم که تمرکز نداری و وقتی به مزرعه می‌رویم چنان به بازی مشغول می‌شوی که از قرآن غفلت می‌کنی».

محمود علی‌البنا خیلی متدین و وفادار به قرآن بود؛ تمام عمرش را از طفولیت تا مرگ در راه خدمت به قرآن مصروف کرد. پسرش، احمد در یکی از مصاحبه‌ها گفته است: «یک روز به بیمارستان برای عیادت پدرم رفتم، به من گفت برایم قرآن بخوان، با اینکه می‌دانست من قرائت بلد نیستم، اما می‌خواست قرآن بشنود، من برای او آیات سوره فجر را خواندم و رسیدم به آیات یا ایتها النفس المطمئنه … ناگهان دیدم که پدرم در حال فوت قرار دارد، لذا مکث کردم، پدرم گفت پسرم توقف نکن، ادامه بده. ایشان فردا صبح دار فانی را وداع گفت».

احمد همچنین می‌گوید: «بعد از وفات پدرم، یکی از دوستان ایشان به من گفت چرا راه پدرت را در تلاوت ادامه نمی‌دهی؟ شب آمدم خانه و مادرم هم گفت که حتماً باید راه پدرت را ادامه دهی. من تاجر بودم و فکر نمی‌کردم واقعا قرائت را یاد بگیرم. شب وقتی خوابیدم در خواب دیدم که در چاه افتاده و فریاد استغاثه بلند کرده‌ام، پدرم دست مرا گرفت و از چاه بیرون کشید. مادرم گفت من هم دیشب پدرت را خواب دیدم که دو پیراهن به من هدیه داد و گفت یکی از آن‌‌ها را به احمد بپوشان، این خواب باعث شد که به عرصه تلاوت وارد شوم» الان احمد محمود علی‌البنا از قاریان مصر است.

خانواده محمود علی‌البنا یک خانواده بسیار قرآنی و تأثیرگذار در عرصه تلاوت جهان اسلام محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *