اثرگذاری لحن اصیل در شخصیت قاری قرآن/ارتباط لحن با عقل عملی و اراده انسان

از صدر اسلام تا کنون یکی از جلوه  های تاثیر گذار بر مخاطبان، استفاده از الحان و نوای خوش در تلاوت قرآن کریم بوده است و بدیهی می نماید که از اسلام نیز از این هنر اثر بخش با زدودن یرایه های منفی آن بهره جسته است و رسوخی وصف ناشدنی برجان هرکس که به آن روی نموده است بر جای گذاشته است. بدون شک عرضه صرف مفاهیم حتی در بالاترین سطح بدون بهره
گیری از جنبه های هنری کلام هیچگاه اثری چندان بر مخاطب نخواهد گذاشت.

آیت الله جوادی آملی درباره تاثیرآهنگ و لحن بر مخاطب می فرماید: «آدم وقتی مطالعه می  کند؛ سند معتبر،گوینده معتبر،کتاب معتبر [درنتیجه] متأثر می شود یا ممکن است نمکی از چشمش در موقع مطالعه بیاید،امّا وقتی یک مداح با آهنگ خوب این را میخواند،آدم نمیتواند خودش را کنترل کند. علم که نمی گریاند بلکه آن آهنگ است که می گریاند. آن آهنگ با اراده کار دارد، با عقل عملی کار دارد. البته پی بردن به برخی ویژگی های لحن عرب که در حدیث شریف مورد توصیه رسول اکرم (ص) قرار گرفته، جز در سایه بررسی های تاریخی و روایی ممکن نیست. قبل از بررسی هویت الحان ممدوح و توصیه شده از طرف معصومین(ع) ذکر این نکته ضروری ست که منظور از الحان در صدر اسلام و قرون آغازین هجری با لحن در ادوار بعد مخصوصا دوران معاصر تفاوت بسیاردارد.

 جدایی از آشنایی با الحان عرب و نحوه اثرگذاری آن بر مخاطب باید دانست که شخصیت قاری قران، متاثر از الحان و نغماتی است که در تلاوت خود اجرا می کند بر همین اساس قاری که متخلق به اخلاق قرآنی باشد از الحان اصیلِ استفاده کرده و این نوع آهنگ در تلاوتش ملموس خواهد بود.

محمود لطفی نیا با اشاره به ارزش والای معنای ایات قرآن کریم نسبت به جایگاه لحن قرآن گفت: نکته قابل توجه اینجاست که نمی توان گستردگی لحن موسیقی های قرآن را با عمق و فحوای آیات قرآنکریم یکسان دانست اجرای کلام خداوند همراه با لحن  ظاهر کار هست و هیچ وقت نمی تواند آن طور که شایسته و بایسته است ما را به عمق آیات برساند مگر آنکه خود باطن  قاری  با باطن کلام الهی همراه داشته باشد این موضوع جای بسی تامل دارد  و باید عمری بگذرد تا قاری قرآن بتواند به این نکته مهم دست یابد. وی افزود: نمی‌توان به صورت دقیق و حساب شده ارزیابی منطقی از میزان انطباق لحن قاری با آیات قرآن کریم داشت و افراد را دسته بندی کرد مگر آن که به سراغ شخصیت و منش قاریان در زندگی شخصی شان برویم در واقع باید دانست که  قاری قران در رفتار اجتماعی و منش و شخصیت فردی خود چگونه برخورد می کند  و یا به طور دقیق تر شخصیت آنها در زندگیشان قرآنی بوده است یا خیر؟و یا آنکه رفتار و اخلاق قاری قرآن دیگران را فارغ از لحن و آهنگ خوششان به آیات الهی دعوت کرده است یا خیر

این استاد بین المللی قرآن تصریح کرد: در واقع باید خود شخصیت قاری قرآن دعوت کننده اجتماع به سوی آیات الهی باشد لذا بر همین اساس اگر بخواهیم بر زندگی قاریان قرآن مصری و ایرانی مطالعه داشته باشیم به این نکته دست خواهیم یافت که برخی از آنها دارای اخلاق و شخصیت قرآنی بوده‌اند عمده قاریان قرآن و کسانی که باید الهی  معنای بودن از چنین شخصیتی برخوردار هستند  در بین قاریان مصری می‌توان به شیخ محمد صدیق منشاوی و یا ابوالعینین شعیشع  اشاره کرد. حتی بین اساتید و قاریان قرآن کشور خودمان نیز می‌توان  مرحوم حاج علی اربابی، مرحوم استاد علامی، استاد عباس سلیمی، استاد شهریار پرهیزگار، استاد محمدحسین سعیدیان اشاره کرد که نمونه هایی از منش های قرآنی هستند که  مصادیق ارائه  آهنگ خوش درصدا و ارائه دهنده ی منش قرآنی در اجتماع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *