استاد «رفعت» مقامات را در پرده‏های بالا به بهترین نحو اجرا می‏کرد

یکی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به این امر که برخی قراء وقتی صدایشان به پرده‏های بالا می‏رسد و قصد تلاوت در اوج را دارند، کیفیت تلاوتشان افت می‏کند، گفت: استاد «رفعت» در پرده‏های بالا، مقامات را به بهترین نحو اجرا می‏کرد.

«علی‏اصغر شعاعی» از قاریان بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به این مطلب که به استاد رفعت لقب «امام القراء» داده‏اند، گفت: لحن ایشان به واقع بسیار قوی است؛ زیرا معنی صحیح لحن این است که از مقامات برای رساندن و القاء معانی آیات به شنونده بهترین استفاده صورت گیرد.

وی ادامه داد: وقتی به تلاوت‏های استاد رفعت گوش می‏دهیم در می‏یابیم که وی درصدد این امر است که از مقامات، بهترین استفاده را کند و به وسیله مقامات، مفاهیم قرآن را منتقل کند، در تلاوت ایشان اخلاص به چشم می‏خورد و هدف وی از قرائت قرآن این است که مفاهیم آیات والای این کتاب آسمانی را به درستی به مستمعان انتقال دهد.

شعاعی با اشاره به این امر که استاد رفعت دارای صوتی ملکوتی و معنوی است و در پرده‏های بالا، مقامات را به بهترین نحو اجرا می‏کند، تصریح کرد: برخی قراء وقتی صدایشان به پرده‏های بالا می‏رسد و قصد تلاوت در اوج را دارند، کیفیت تلاوتشان افت می‏کند، اما استاد رفعت از جمله افرادی است که در پرده‏های خیلی بالا، مقامات را با بهترین کیفت اجرا می‏کند و در عین حال نیز قرآن را همراه با انتقال مفاهیم والای آن تلاوت می‏کند.

رفعت از الحان به صورت کلیشه‏ای در تلاوت قرآن استفاده نمی‏کند

این قاری بین‏المللی قرآن کریم حزن را نیز از دیگر ویژگی‏های تلاوت استاد رفعت دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایاتی توصیه کرده‏اند که قرآن را با حزن بخوانیم «اقرؤا القرآن بالحزن فانه نزل بالحزن» این ویژگی نیز به واقع در تلاوت‏های استاد رفعت محسوس است و شنونده از تلاوت‏های وی یک حزن معنوی خاص را درمی‏یابد.

وی اظهار کرد: استاد رفعت در تلاوت‏های خود از الحان به صورت کلیشه‏ای استفاده نمی‏کند و تنها توجه به الحان اصلی ندارد، بلکه مطابق با معنای آیات قرآن از لحن مناسبی نیز بهره می‏گیرد.

شعاعی در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در تلاوت‏های خود از استاد رفعت تقلید کرده‏اند، تشریح کرد: عبدالباسط و شعیشع از جمله استادانی هستند که از سبک وی متأثر شده‏اند، استاد شعیشع اذعان کرده است که به سبک رفعت می‏خواند و تلاوت‏های وی در برخی مواقع شباهت‏های زیادی به تلاوت‏های رفعت دارد. شعیشع در این مورد گفته است: «با وجود این‌که سالیان زیادی از فوت استاد رفعت گذشته است، ولی من احساس می‏کنم همیشه با او هستم و استاد رفعت هیچگاه از من جدا نیست.» این امر نشان دهنده علاقه والای شعیشع به استاد رفعت است.

این قاری بین‏المللی قرآن کریم در ادامه افزود: محمد لیثی و بسیونی نیز در برخی از تلاوت‏های خود از سبک استاد رفعت تقلید کرده‏اند. به عنوان مثال، استاد لیثی در تلاوت سوره مبارکه «انفال» در قسمتی از تلاوت خود به سبک استاد رفعت اشاره کرده است.

هدف رفعت از تلاوت قرآن انتفال مفاهیم این کتاب آسمانی بوده است

وی یکی از تلاوت‏های زیبای استاد رفعت را تلاوت سوره مبارکه «هود» دانست و گفت: هنگامی که از ابتدای دوران تلاوت قرآن به جلو بیایی، توجه به آهنگ در میان قراء بیشتر می‏شود، ولی استادانی همچون رفعت هدف اصلی‏اشان از تلاوت، انتفال مفاهیم قرآن کریم بوده است و از مقامات برای محقق شدن این هدف استفاده می‌کردند، اما هرچه زمان می‏گذرد و به جلو می‏آییم، توجه به معانی در برخی تلاوت قراء کمتر شده است.

شعاعی به قراء مبتدی پیشنهاد کرد که با بهره‏گیری از تلاوت‏های استاد عبدالباسط و منشاوی که نظم بیشتری دارد، چارچوب تلاوت را آموزش ببینند و افزود: استاد رفعت دارای تلاوتی کلیشه‏ای نیست و نظم منطقی که در حال حاضر در بیشتر تلاوت‏ها هست در تلاوت وی یافت نمی‏شود، در تلاوت رفعت حرف اول را عشق و احساس درونی می‏زند.

وی در پایان یادآور شد: برای قراء حرفه‏ای استفاده از تلاوت‏های استاد محمد رفعت بسیار حائز اهمیت و اثربخش است، چون احساس، حزن و توجه به معنا از ویژگی‏های تلاوت قرآن استاد رفعت است که قراء حرفه‏ای می‏توانند با تقلید از این امور، تلاوت‏های زیبا و ماندگاری را از خود به یادگار بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *