استفاده از «لحن بیانی» از مهم‌ترین شاخصه‌های تلاوت قرآن رفعت است

یک قاری ممتاز کشورمان معتقد است که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تلاوت قرآن استاد محمد رفعت علاوه بر این‌که دارای صدای بسیار زیبایی بود که خداوند متعال به او عنایت کرده بود، استفاده از «لحن بیانی» در تلاوت قرآن کریم است.

«امین پویا» قاری ممتاز قرآن کریم

«امین پویا» قاری ممتاز قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: درباره عظمت استاد «محمد رفعت» همین مطلب کافی است که او را امام‌القراء لقب داده‌اند.

وی افزود: اگر بخواهم در وصف محمد رفعت در یک جمله مطلبی را عنوان کنم باید بگویم محمد رفعت نابغه فن تلاوت قرآن کریم بود که خداوند متعال او را به عنوان هدیه‌ای برای اهل زمین فرستاده است.

پویا تصریح کرد: این استاد در سن شش سالگی بینایی خود را از دست داد و دارای صدای بسیار زیبایی بود که خداوند متعال به او عنایت کرده بود و این صدایش به حدی زیبا بود که وقتی استاد «علی محمود» تلاوت او را شنید آن‌قدر گریه کرد که از حال رفت.

این قاری ممتاز کشورمان عنوان کرد: صدای محمد رفعت صدایی ملکوتی است که با رفتار و اخلاق و کردار پسندیده و خوب این استاد عجین شده و دارای نفوذ بسیار زیادی در دل‌های مخاطبان و علاقه‌مندان به تلاوت‌های وی است.

پویا تأکید کرد: رفعت یک قاری مردمی بود و مردم نیز برای استماع تلاوتش سر از پا نمی‌شناختند و روزهای سه‌شنبه و جمعه هر هفته که این استاد در مسجد «فاضل» قاهره به تلاوت قرآن می‌پرداخت در محل تلاوت این استاد تجمع می‌کردند و خیابان‌های منتهی به مسجد نیز مملو از جمعیت می‌شد.

 «امین پویا»:
صدای محمد رفعت صدایی ملکوتی است که با رفتار و اخلاق و کردار پسندیده و خوب این استاد عجین شده و دارای نفوذ بسیار زیادی در دل‌های مخاطبان و علاقه‌مندان به تلاوت‌های وی است

وی یادآوری کرد: محمد رفعت به مدت سه روز سوره «هود» را در کشور انگلستان تلاوت کرد که این تلاوت در حال حاضر از نظر کیفیت صوت، همچنین از لحاظ فن تلاوت قرآن کریم به عنوان یکی از مفاخر موزه انگلستان مطرح است.

این قاری ممتاز کشورمان با اشاره به شاخصه‌های فنی موجود در تلاوت استاد رفعت تصریح کرد: مهم‌ترین شاخصه‌ تلاوت این استاد را که باید به آن اشاره کرد استفاده از «لحن بیانی» در تلاوت قرآن کریم است.

وی افزود: محمد رفعت به گونه‌ای با تسلط بر معنا به تلاوت قرآن می‌پردازد که وقتی به عنوان مثال آیاتی را که در وصف بهشت در قرآن به آن‌ها اشاره شده تلاوت می‌کند، مستمع حس می‌کند که وی هم‌اکنون در بهشت است و از نزدیک بهشت را می‌بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *