تجلی نور خداوند در تلاوت‌های قرآن «محمد رفعت» احساس می‌شود

در نشست تحلیل تلاوت‌ قرآن استاد «محمد رفعت» که روز گذشته، هفتم تیرماه، در خبرگزاری قرآنی ایران برگزار شد، با اشاره به ابعاد فنی تلاوت‌های این استاد بزرگ جهان قرائت تأکید شد: تجلی نور خداوند در تلاوت‌های قرآن «محمد رفعت» احساس می‌شود.

نشست تحلیل تلاوت‌ استاد «محمد رفعت»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» از قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام بعد از ظهر روز گذشته، هفتم تیرماه، با حضور «عباس سلیمی»، «عبدالرسول عبایی» و «علی‌اکبر حنیفی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان و جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم در محل سالن شورا ایکنا برگزار شد.

بنابر این‌ گزارش، در ابتدای این نشست عباس سلیمی ضمن معرفی دو کارشناس حاضر، تصریح کرد: با ادامه بحث پیرامون بررسی ابعاد فنی تلاوت استاد رفعت آرزو می‌کنیم که تدوین این سلسله مباحث بتواند به موازات ترغیب و تشویق نوجوانان و جوانان در زمینه قرائت قرآن، گام موثری برای ارتقاء معرفت ما نسبت به مسائل قرائت قرآن و ورود به وادی تدبر در مفاهیم، عمل به قرآن و توجه هر چه بیشتر به آیات الهی باشد.

سپس قطعه کوتاهی از تلاوت شیخ محمد رفعت از سوره مبارکه «بلد» برای حاضران پخش شد و در ادامه عبدالرسول عبایی در توصیف کلی سبک و سیاق تلاوت‌های محمد رفعت و زمینه آشنایی خود با صدای این قاری دوران طلایی قرائت قرآن کشور مصر، اظهار کرد: من برای نخستین‌بار صدای استاد رفعت را در سال ۱۳۴۰ از رادیو شنیدم و باید اشاره کنم که تلاوت‌های رفعت تصویری در اذهان ایجاد می‌کند که تجلی کننده نور خداوند است.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از آیه ۱۵ سوره مائده افزود: همانطور که قرآن کریم نور است و خداوند می‌فرماید: «قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ؛ به طور قطع براى شما از جانب خدا روشنایى و کتابى روشنگر آمده است»، زمانی که صدای رفعت را می‌شنویم با توجه به سابقه تلاوت ایشان و محدودیت ضبط صدای او در آن برهه زمانی، شاهد عظمت گفتار و تجلی نور خداوند در این تلاوت‌ها هستیم.

 عبدالرسول عبایی:
زمانی که صدای رفعت را می‌شنویم با توجه به سابقه تلاوت ایشان و محدودیت ضبط صدای او در آن برهه زمانی، شاهد عظمت گفتار و تجلی نور خداوند در این تلاوت‌ها هستیم

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به پی‌گیری خود در سنین نوجوانی برای شنیدن تلاوت‌های محمد رفعت از رادیو قاهره، عنوان کرد: من شیفته تلاوت‌های این استاد بزرگ قرائت قرآن بودم چرا که با اشاره به آیه ۱۲۱ سوره بقره، «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ» قرآن را همان‌گونه که باید می‌خواند.

وی با اشاره به تلاوتی که از استاد رفعت پخش شد، اذعان کرد: مرحوم شیخ رفعت کل قرآن کریم را متن کاملی در نظر می‌گرفت، همانطور که می‌دانید در تلاوت قرآن کریم سه نوع نظر موجود است برخی از قراء به نام (سبعه) معتقدند در آخر آیات باید وقف صورت پذیرد حتی اگر در معانی آن آیات نیز ابهامی باشد و عده‌ای معتقدند که کل قرآن متن کاملی است و آخر آیات را به آیه بعدی ربط می‌دهند.

عبایی تأکید کرد: محمد رفعت به دنبال بهترین وقف‌ها است و به طور اصولی تابع قراء سبک نافع است و می‌دانیم که نافع بهترین وقف‌ها و ابتداها را انتخاب می‌کند لذا ایشان آیات را به هم وصل می‌کند تا به معنای کامل برسد و این تکرارها در تلاوت استاد رفعت گاهی نشان از تأکید وی بر وقف حَسَن دارد.

گزارش ایکنا حاکی است که در ادامه این نشست، سلیمی با اشاره به تخصص استادان عبایی و حنیفی و ارائه نکات و ظرایف آنان در زمینه تلاوت این مباحث را به ویژه برای علاقه‌مندان به مطالب آموزشی در زمینه صوت و لحن و وقف و ابتدا بسیار ارزشمند دانست و اظهار کرد: بررسی تلاوت استادان بزرگ زمانی متضمن پیام مطلوب و کارآمد است که بدون هیچ‌گونه ملاحظاتی به نقد واقعی بنشینیم.

تجلی نور خداوند در تلاوت‌های قرآن «محمد رفعت» احساس می‌شود

وی در ادامه نظر و دیدگاه استاد حنیفی را در زمینه اعتقاد برخی از قاریان و متخصصان امر تلاوت قرآن کریم مبنی بر عامه‌پسند نبودن شیوه تلاوت استاد محمد رفعت جویا شد و این استاد پیشکسوت قرآنی در این رابطه تصریح کرد: بررسی تلاوت‌ها از دو طریق نقد و تحلیل امکان‌پذیر است در تحلیل بیشتر نکات مثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای افراد در درجات پایین‌تر است اما نقد، جنبه‌های کارشناسی مباحث را به کنکاش می‌گذارد.

حنیفی با اشاره به اهمیت نقد آثار در موضوعاتی چون هنر ساخت فیلم و سینما اذعان کرد: در تلاوت قرآن کریم بنا به ملاحظات متعدد جنبه نقد آثار مغفول می‌ماند و این باعث می‌شود بسیاری از جنبه‌های آموزشی را از دست بدهیم و شاید برخی هم موافق این عرض بنده نباشند اما نقد و تحلیل در مباحث مختلف، موجبات پیشرفت را فراهم می‌آورد.

این پیشکسوت قرآنی گفت: به طور طبیعی در تمامی رشته‌ها فردی نیست که نمره ۱۰۰ را از آن خود کند اما گاهی نکات مثبت و نورها به قدری زیاد است که تاریکی‌ها را می‌شکافد، البته این به معنی از بین بردن تاریکی نیست بلکه به واسطه نور زیاد ضعف تاریکی احساس نمی‌شود و استاد رفعت با توجه به این‌که از جهات مختلف در نوع خود بی‌نظیر و کم‌نظیر است اما در برخی جهات دارای نکاتی است که می‌توانیم بگوییم تلاوت‌هایش عامه‌پسند نیست و استاد پسند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *