تعریف و تشریح مفهوم ” اکتاو “

مفهوم ” اکتاو “

هفت نت معروف در موسیقی↓

Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si – Do – …

همیشه به شروع یک گام صوتی مثلا از نت Do تا درجه بعدی همنام خود(Do) ،در فاصله صعودی بالاتر را در موسیقی اصطلاحا “اکتاو” گویند.

اکتاو به زبان یونانی یعنی هشت. اگر این نت ها را شمارش کنیم، به عدد 8 می رسیم.

مثلا نت Do را در نظر می گیریم با شمردن 8 نت دوباره به نت همنام خودش می رسیم، تکرار این نت را در واقع اکتاو گویند.

به همین ترتیب نت Re تا نت Re بعدی، یا نت Mi تا نت Mi بعدی…

☑️ اکتاو را در موسیقی عرب تحت عنوان دیوان می شناسند، که نام نت ها در  دیوان موسیقی عرب از نت Do تا نت Do بعدی،
در پست قبلی توضیح داده شد. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که ممکن است این درجات تکرار شده و تا 2 یا حتی 3 اکتاو نیز ادامه پیدا کند و بستگی به آن گستره موسیقائی دارد که ما از آن می خواهیم استفاده کنیم.

♻️ قبل از این هم ممکن است درجاتی نیز داشته باشیم، یعنی عین همین روال را به عقب برمی گردیم. ولی ما آن چیزیکه نیاز داریم یک اکتاوی است که می خواهیم برخی از مفاهیم را روی آن توضیح بدهیم.

☑️ پس تا به این جا با:
اسامی نت ها (که در عرب درجه گفته می شود)
فاصله بین نت ها(پرده یا بعد) که انواع پرده مثل :  1پرده، 1/2پرده (یک دوم پرده)، 1/5  پرده (یک و نیم پرده)، 1/4پرده (یک چهارم پرده)، 3/4 پرده(سه چهارم پرده) و مفهوم اکتاو آشنا شدیم.

♦️در موسیقی عربی به طور معمول 2 اکتاو نیاز داریم تا کل مقامات عربی را اجراء کنیم. یعنی از پائین ترین درجه نغمات تا بالاترین نغمه به طور طبیعی و معمولی 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز است.

چند درجه قبل از اکتاو اول و چند درجه بعد از اکتاو اصلی(اکتاو اول)، مقامات و نغماتی هستند که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در تلاوت قرآن هم معمولا کل نغمات از آنجائی که ما استعاذه و بسم الله را شروع می کنیم تا جائی که به نقطه اوج صدا برسیم، به خصوص در سبک هایی که به روش 2 اکتاوی اجراء می شود (مثل سبک استاد مصطفی اسماعیل) ما به بیش از 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز نداریم.

کانـــال تلگرامی آوای وحـــی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *