تلاوتهای استودیویی «کامل یوسف» چیزی از تلاوتهای مجلسی وی کم نداشت
در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای «کامل یوسف» از قاریان عصر طلایی قرائت قرآن مصر، مطرح شد: تلاوتهای استودیویی استاد کامل یوسف هیچ چیزی از تلاوتهای مجلسیاش کم نداشت.
نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای «کامل یوسف» |
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در ادامه نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوتهای «کامل یوسف»، «رحیم خاکی» از قاریان بینالمللی کشورمان با اشاره به اینکه شکلگیری چارچوب تلاوتهای این قاری مصری به طور حتم متأثر از شرایط و محیط اطرافش بوده است، گفت: با کمی تفاوت در تحریرهای درشتی که استاد رفعت در تلاوتش به کار میبرد و تحریرهای ریز و بسیار نرمی که استاد کامل یوسف استفاده میکرد، کامل یوسف دریافتهای بسیاری از تلاوتهای مرحوم رفعت داشته است و در چند مورد مقایسه تلاوتهای کامل یوسف با استاد محمد رفعت به ویژه در تلاوت هر دو از سوره مبارکه مریم، قطعات نزدیک به هم بسیار شنیده میشود، با وجود اینکه کامل یوسف از همعصران خود مانند استاد محمد صدیق منشاوی نیز تأثیر گرفته است.
وی ادامه داد: خصیصه تلاوتهای مرحوم کامل یوسف به تواناییهای شخصی و اوج اقتدار در تلاوتهایش است و نیز در مرتبه بعد به عمق معنویتی است که در همه تلاوتهای وی موج میزند؛ میتوان به سوز همیشگی که در سراسر تلاوتهایش وجود دارد و حزن عمیق و پیوسته در تلاوتهای این استاد اشاره کرد و از بزرگترین خصایص استاد کامل یوسف روان بودن تلاوتهایش است، مانند رودی بسیار زلال و پرحرکت پیوسته از ابتدا تا انتهای تلاوت هیچگونه زمختی و درشتی وجود ندارد و بسیار راحت و روان تلاوتها را ادا میکند.
قاری باید از همان آغاز تلاوت روح و روانش با کلمات قرآن ارتباط برقرار کند
خاکی با اشاره به اینکه استاد خدامحسینی ــ از پیشکسوتان قرآنی کشورمان ــ به شاگردان خود توصیه میکردند که سعی کنید بیتکلف تلاوت داشته باشید، گفت: قاری باید در مسیری خود را قرار دهد که از همان آغاز تلاوت به خودش سخت نگیرید و اجازه دهد تا روح و روانش با کلمات قرآن ارتباط برقرار کند که اینگونه سراسر تلاوت از روانی خاصی برخوردار میشود در بسیاری از مواقع قراء این تصور را دارند که الان در این بخش تلاوتم کدام نغمه را اجرا کنم و چگونه تحریر بزنم و یا اینکه اوج صدا را در این بخش نشان دهم؛ در اکثر تلاوتهای استاد کامل یوسف هیچ کدام این سؤالات مطرح نیست بلکه با آن توان روحی بسیار بالا این آثار جاودان را به یادگار گذاردهاند.
وی افزود: تلاوتهای استاد کامل یوسف به لحاظ درمانی هم میتواند برای افرادیکه علاقهمند به تلاوت قرآن هستند، آرامشبخش باشد، از نظر تطابق معنایی که کوبشها و آکسانهای لحنی در تلاوتهای این استاد وجود دارد؛ ایشان عمق معنی را با کلام، ادا میکند تا القاء معنی کند، یعنی لحنالاداء کامل یوسف با اکثر استادان مصری تفاوت دارد و از دیگر شاخصههای تلاوتهای این استاد همین لحنالاداء است که در «مصطفی اسماعیل»، «عبدالفتاح شعشاعی» و«محمد صدیق منشاوی» شنیده میشود، اما در این استاد این مشخصه بسیار بارز است.
«عباس سلیمی» پیشکسوت قرآن کریم |
در ادامه این نشست، «عباس سلیمی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان گفت: زمانیکه برخی از تلاوتهای ماندگار استادان بزرگ قرائت قرآن را گوش میدهیم، حس میشود که شاید در آن محفل قرآنی تعداد اندکی در حدود ۱۵ نفر حضور داشتهاند و مهم این است که این قراء بدون توجه به نبود مخاطب فراوان تلاوتهای خود را به زیبایی ارائه میکردند، از ویژگیهای شاخص استاد کامل یوسف این است که نه تنها تلاوتهای استودیویی ایشان هیچ چیزی از تلاوتهای مجلسی کم نداشت، حتی به طور نمونه در تلاوتشان از سوره مبارکه کهف و یا آلعمران که ایشان تنها در استودیو حضور داشته است، این تصور به ذهن خطور میکند که در حضور جمعیت غیرقابل شمارش و در فضایی بسیار آماده تلاوت کرده است.
وی ضمن تأیید سخنان رحیم خاکی مبنی بر اینکه استماع تلاوتهای قرآن در کاهش درد بیماران تأثیرگذار خواهد بود، گفت: موارد مستندی مانند پایاننامهای در کتابخانه دانشکده پرستاری در مقطع فوقلیسانس موجود است که توسط «نیکبخت» تدوین شده و عنوان آن «تأثیر آوای قرآن بر تسکین دردهای جراحی شکم» است که در این پژوهش حدود ۵۰ بیمار مشخص شده و بعضی از تلاوتهای «استاد شحات محمد انور» با آن لطافت آرام کنندهای که دارد، برای این بیماران پخش شده است که دردها کاهش پیدا کرده و دیگر این بیماران نیازمند دریافت داروهای مسکن نبودند.
سلیمی تصریح کرد: اگر قرآن میفرماید که «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ» با این تعبیر که در بحث ترمولوژی پزشکی هر دو واژه شفا و دارو وجود دارد و خداوند نفرموده است که و ننزل من القرآن ما هو دواء چون دارو همیشه نمیتواند، شفابخش باشد حتی بعضی از مواقع ممکن است، تأثیر نداشته باشد؛ لفظ شفا در قرآن یعنی نفس درمان در این کتاب الهی نهفته است به شرطی که توانایی استخراجش را داشته باشیم و قابلیت بهرهبرداری آن را پیدا کنیم.
یادآوری میشود، در بخش نخست نشست تحلیل شخصیت و واکاوی تلاوتهای استاد «کامل یوسف» که با حضور «عباس سلیمی» به عنوان کارشناس مجری، «محمود لطفینیا» داور بینالمللی و «رحیم خاکی» از قاریان بینالمللی کشورمان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، این کارشناسان قرآنی مطرح کردند که در میان قراء عصر طلایی قرائت قرآن مصر دو جریان مهم شکل گرفت؛ «عبدالفتاح شعشاعی» یکی از افرادی بود که سبکی خاص را ایجاد کرد و «احمد ندا» و «علی محمود» نیز در طرف دیگر جریانی را ایجاد کردند که موسیقی پیچیدهتر و گفتار سادهتری را ارائه میکرد و استاد «کامل یوسف» متأثر از این سبک بود.