تلاوت‌های «محمد رفعت» در ظرافت تحریر بی‌نظیر است

در نشست تحلیل تلاوت‌ استاد «محمد رفعت» که روز گذشته ۲۶ اردیبهشت‌ماه در خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) برگزار شد، ضمن تحلیل ابعاد شخصیتی و سبک استاد رفعت در تلاوت قرآن، تلاوت‌های این استاد در ظرافت تحریر بی‌نظیر عنوان شد.

نشست تحلیل تلاوت «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» از قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام بعد از ظهر دیروز، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با حضور «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، «سید محسن موسوی‌بلده» داور بین‌المللی، «مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی، «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی و جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

 

 

بنابر این‌گزارش، در ابتدای این نشست «احمد ابوالقاسمی» آیات پایانی سوره مبارکه اسراء را تلاوت کرد و پس از آن «عباس سلیمی» با ابراز امیدواری از این‌که نتایج این‌گونه نشست‌ها برای جامعه قرآنی کشور همراه با خیر و برکت باشد، با اشاره به ضرورت برگزاری این‌گونه نشست‌ها گفت: قرآن همه چیز و سند هویت ما است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در آن می‌فرماید: «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماماً و قائدا» یعنی این‌که قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهید، تصریح کرد: با توجه به این حدیث، واضح است که پرداختن به قرآن از ضروریات زندگی ما است.

دریچه ورود به تدبر قرآن قرائت آن است

سلیمی عنوان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن ضرورت پرداختن به مفاهیم قرآن نیست، زیرا دریچه ورود به تدبر قرآن قرائت آن است و تا وارد بحث قرائت نشویم فرصتی برای تدبر بیشتر در آیات نورانی قرآن نخواهیم داشت.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: قاریان و تالیان قرآن سخنگویان خداوند متعال هستند و برگزاری چنین جلساتی با حضور اساتید و کارشناسان فن تلاوت در پی تکریم و بزرگداشت کسانی است که احسن الحدیث را به عنوان کلام خدا به زیبایی هر چه تمام‌تر تلاوت کنند.

سلیمی با اشاره به توطئه‌های غرب برای ارائه الگوی شر و ناصحیح برای جوانان ما تأکید کرد: چه بهتر که با برگزاری چنین جلساتی ما نیز به ارائه الگوی شخصیتی و رفتاری افرادی مانند استاد محمد رفعت به جوانان بکنیم.

از سمت راست استاد «عباس سلیمی» و استاد «سید محسن موسوی بلده»

این داور بین‌المللی ادامه داد: استمرار چنین جلساتی به طور قطع موجب تعامل فرهنگی، ارتباط بیشتر و آشنایی متقابل آحاد جامعه قرآنی در جای جای جهان اسلام و در بلندمدت خواهد شد.

در این نشست «سید محسن موسوی‌بلده» نیز با اشاره به نعمت صدا که خداوند متعال به انسان ارزانی داشته است، گفت: با توجه به آیه «وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا» که امر به حمد و سپاس الهی است اگر علمای آناتومی و صوت‌شناسی فقط در بخش نعمت صوت تعمق کنند نباید به جز خداوند متعال را بپرستند.

وی افزود: به طور قاعده قدرت با ظرافت به هیچ عنوان جمع نمی‌شود و پدیده‌هایی که قوی هستند نمی‌توانند ظریف باشند، پدیده‌هایی که ظریف هستند نیز نمی‌توانند قوی باشند و اصولاً ساختن چیزی که بسیار قوی باشد و بسیار ظریف غیرممکن است.

موسوی‌بلده تصریح کرد: اگر به تلاوت‌های استاد رفعت گوش کنیم درخواهیم یافت که تلاوت‌های ایشان در ظرافت تحریر بی‌نظیر است و اگر به تلاوت سوره مریم این استاد از آیه ۲۴ دقت کنیم به ظرافت عظیم صدای این استاد پی خواهیم برد.

این کارشناس قرآنی با اشاره به شاخصه‌های فنی تلاوت استاد محمد رفعت عنوان کرد: تحریرهای ظریف، زیبا و بدون حتی کوچک‌ترین خروج صوتی از شاخصه‌های مهمی است که در تلاوت‌های استاد رفعت مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *