راهکارهای آموزش مؤثر در جلسات قرآن (بخش ۱)

از جمله موارد مهمی که موجب ایجاد فصای تعاملی در یک جلسه قرآنی می شود، توجه به مسئله پرسشگری است. چیزی که در جلسات قرآن کمتر میبینیم. پرسشگری از مهمترین ابزارهای تدریس موفق و موثر است. باید تلاش کرد تا بخش زیادی از تدریس و ارائه مطالب با طرح پرسش از سوی معلم و متعلم تنظیم و اجرا گردد. دو نوع پرسش رایج در میان معلمین وجود دارد:

❔ سوال باز – آن است که پاسخش محدود به یک موضوع یا یک چیز نمی شود. مثلا روش های زندگی موفق چیست؟ پاسخ: از منظرهای مختلف قابل بررسی است.

❔ سوال بسته – آن است که پاسخش محدود به یک موضوع یا یک چیز شود. مثلا پایتخت ایران کجاست؟ پاسخ: تهران

✅ معلم باید در تدریس خود از هر دو مدل سوال استفاده کند و حجم بیشتر سوالات تدریسش در این حیطه به سوالات باز اختصاص یابد.

❔ چرا سوال باز؟
زیرا باعث ایجاد چالش شناختی، تفکر و تحقیق در متعلم می گردد و به این طریق فکر متعلم رشد خواهد کرد.

✅ نتیجه اینکه با طرح سوالات باز، روحیه پرسشگری را در متعلم خود ایجاد کنیم. ایجاد روحیه پرسشگری در افراد موجب فعال شدن جلسه شده و جلسه را از حالت یکنواختی دوز خواهد کرد.

 

موفق باشید – محمدکاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *