سبک قرائت قرآن «رفعت» تحولات عمیق لحنی برجای گذاشت

یک مدرس و کارشناس فن قرائت قرآن کریم معتقد است که سبک «محمد رفعت» در قرائت قرآن کریم تحولات عمیق لحنی در نسل دوم قرائت مصر به وجود آورد.

«حسین اخوان‌اقدم» از مدرسان و کارشناسان فن قرائت قرآن

«حسین اخوان‌اقدم» از مدرسان و کارشناسان فن قرائت قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در راستای تحلیل تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» قاری بنام مصری، گفت: نکته اساسی در تلاوت «محمد رفعت» محتوامحور قرائت کردن قرآن کریم است که وی را از سایرین متمایز می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که محمد رفعت از مساحت و قدرت صوتی بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی قدرت صدای وی را ۱۴ پرده صوتی عنوان کرده‌اند، نظر شما درباره ویژگی‌های صوتی استاد رفعت چیست؟ گفت: استاد «رفعت» یک صدای ویژه و خاص داشته است و کسی که با علم قرائت قرآن کریم و اصوات آشنا باشد را دچار حیرت می‌کند.

این مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن اظهار کرد: صدای محمد رفعت از یک وضعیت خاص صوتی برخوردار بود به گونه‌ای که طبقات صوتی وی گاهی انسان را به حیرت وامی‌دارد که آیا یک حنجره توانایی خروج چنین صدای ناب، مرتفع و با مساحت زیاد را می‌تواندداشته باشد؟ و این مهم از ویژگی‌های خاص استاد رفعت است و تنها استادان فن می‌توانند در این رابطه اظهار نظر کنند.

 مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن:
بیشتر قاریان قرآن کریم از فرهنگ قرائت استاد «رفعت» متاثر شده‌اند و نمونه کامل آن استاد «ابوالعین شعیشع» است که خود را همیشه مدیون و مقلد «محمد رفعت» می‌داند و این در حالی است که خود «شعیشع» نیز تحولی در فن قرائت قرآن کریم به وجود آورده است

اخوان‌اقدم تصریح کرد: صدای زیبای «محمد رفعت» در قرائت قرآن کریم، صدای ملکوتی است که انسان را از محتوای بلند آیات کریمه قرآن کریم سرمست می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چرا تقلید از سبک استاد رفعت دشوار است؟ بیان کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص صوتی «محمد رفعت» تقلید از سبک وی دشوار است، اما این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توان از سبک قرائت «رفعت» تقلید کرد.

این مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن گفت: سبک محمد رفعت در قرائت قرآن کریم تحولات عمیق لحنی در نسل دوم قرائت مصر به وجود آورد و استادانی مانند مصطفی اسماعیل، منشاوی، عبدالباسط و شعیشع خود را از مقلدان استاد رفعت می‌دانند.

اخوان‌اقدم اظهار کرد: رفعت باعث تحولات اساسی در قرائت قرآن کریم شد، اما برخی از قاریان ترجیح می‌دهند از لحن‌هایی با پیچیدگی کمتری استفاده کنند تا از عهده تلاوت قرآن کریم برآیند، همچنین شاید آن پیچیدگی‌های بسیار اعجاب‌انگیز تلاوت استاد رفعت است که بعضی‌ها جرأت تقلید از او را ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که استاد رفعت چه تأثیری در تلاوت قاریان هم عصر و بعد از خود داشته است؟ تصریح کرد: هنوز خیلی از قاریان که می‌خواهند به روح تلاوت و قرائت قرآن کریم بیشتر نزدیک شوند، قطعاتی از تلاوت‌ استاد رفعت را می‌خوانند و این نشان دهنده این است که قرائت‌های محمد رفعت هنوز هم در جامعه قرائت جهان اسلام تأثیر گذار است.

 اخوان‌اقدم:
صدای زیبای «محمد رفعت» در قرائت قرآن کریم، صدای ملکوتی است که انسان را از محتوای بلند آیات کریمه قرآن کریم سرمست می‌کند

این مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن عنوان کرد: بیشتر قاریان قرآن کریم از فرهنگ قرائت استاد رفعت متأثر شده‌اند و نمونه کامل آن، استاد ابوالعین شعیشع است که خود را همیشه مدیون و مقلد محمد رفعت می‌داند و این در حالی است که خود شعیشع نیز تحولی در فن قرائت قرآن کریم به وجود آورده است.

اخوان‌اقدم گفت: قاریان دیگری که سبک استاد رفعت را خمیرمایه تلاوت خود قرار داده‌اند، می‌توان از قدما به استاد کامل‌یوسف البهتینی و از متأخرین به محمد بسیونی اشاره کرد و بسیاری از قاریان از قطعات استاد رفعت الهام گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: قرائت‌های قرآن کریم استاد محمد رفعت جاودانه است و بسیاری از قاریان قرآن کریم به عنوان چاشنی قرائت خود از تلاوت‌های رفعت استفاده می‌کنند.

این مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن در پایان در پاسخ به این سؤال که زیباترین و فنی‌ترین تلاوت محمد رفعت به نظر شما کدام است؟ افزود: قرائت‌های استاد رفعت بسیار دلنشین است، اما تلاوت سوره مبارکه «کهف» محمد رفعت را بارها گوش داده‌ام و از آن بسیار لذت برده‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *