صوت ملکوتی «عبدالباسط» موهبتی الهی از جانب باری تعالی بود

در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد «عبدالباسط محمد عبدالباسط» از قاریان ممتاز مصری، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این قاری، مطرح شد: صوت ملکوتی «عبدالباسط» موهبتی الهی از جانب باری تعالی بود.

نشست تخصصی تلاوت‌های قرآن «عبدالباسط محمد عبدالصمد»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این نشست تخصصی به تحلیل تلاوت‌های استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» پرداخت که در ادامه سلسله نشست‌های بررسی و تحلیل تلاوت‌های قاریان مشهور جهان اسلام در خبرگزاری قرآنی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که «عباس سلیمی» و «سید‌محسن موسوی‌بلده» از پیشکسوتان قرآنی و «محمدرضا پورزرگری» قاری بین‌المللی قرآن کریم در آن حضور داشتند، سلیمی با اشاره به این‌که هنر و علم در کنار یکدیگر تلاوت زیبایی را پدیدار می‌کند، گفت: یکی از ستارگان درخشان عصر طلایی قرائت قرآن، نامی آشنا برای هر مسلمان در سرتاسر جهان عبدالباسط محمد عبدالصمد است.

وی با اشاره به گوشه‌ای از زندگی عبدالباسط، او را اسطوره‌ای در میان قاریان قرآن کریم دانست و گفت: استاد عبدالباسط اولین تلاوت‌ رسمی خود را از سن هشت سالگی آغاز کرد و در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن کریم شد که از خصوصیت‌های اخلاقی این قاری شهیر می‌توان به بی‌تکلفی، فروتنی و متخلق بودن به اخلاق اسلامی اشاره داشت.

 موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی:
در وقایعی که در آن برهه زمانی کشور مصر را به سوی دامان اسرائیل سوق داد، برخی قراء مصری در این ماجرا خوب وارد نشدند و امتحان خوبی پس ندادند

این پیشکسوت قرآنی افزود: صوت سحر‌انگیز و ملکوتی این قاری بزرگ موهبتی بود که از سوی خداوند به این بنده فروتن عطاء شده بود، فردی که طراوت، سرزندگی، صدای زیبا و گیرا و لحن آسمانی او و مهم‌تر از آن برخورداریش از خلوص نیت، سبب شد تلاوت‌هایش در جهان اسلام فاخر نامیده شود و به عنوان میراث فرهنگی، ارزشمند و ماندگار باقی بماند.

در ادامه این نشست موسوی‌بلده احساس خود را نسبت به شخصیت و تلاوت‌های جاودانه عبدالباسط با این جمله بیان کرد که این استاد بزرگ یک افسانه بود و شانه به شانه شخصیت‌های اساطیری می‌زد و افزود: جمع این ویژگی‌ها در یک انسان به طور حتم موهبت الهی است که برای کمتر فردی در عرصه‌های مختلف امکان تحقق خواهد داشت.

این داور بین‌المللی قرآن تصریح کرد: از صحبت‌های افرادی که از نزدیک با ایشان آشنا بودند به ویژه منبع خبری متقن مانند، پیشکسوت قرآنی «محمد‌تقی مروت» که چندین سال از نزدیک با عبدالباسط حشر و نشر داشته است، این مطلب مشخص می‌شود که در بین جامعه قراء مصری نیز این قاری به وقار و فروتنی‌اش مشهور و مثال‌زدنی بوده است.

این مدرس قرآن کریم افزود: ایشان محل رفع اختلافات و تصادماتی بود که بین جامعه قراء مصر اتفاق می‌افتاده است به طور نمونه، فردی با یکی از قراء مشهور هم عصر عبدالباسط اختلافی پیدا می‌کند و شکایت آن قاری را به نزد عبدالباسط می‌آورد و خواستار رسیدگی به این مشکل می‌شود که شنیدن چنین وقایعی نشان‌دهنده مقام بالای ایشان است.

موسوی با اشاره به این‌که ‌مردم مصر و جهان تسنن نیز محب اهل‌بیت (ع) هستند، تأکید کرد: به جز گروه قلیلی که شاید این ویژگی را نداشته باشند به طور کلی این خصیصه در بین مردم مصر نسبت به دیگر ملل و یا سایر فرق اهل تسنن نمود بیشتری دارد.

 موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی:
عبدالباسط محل رفع اختلافات و تصادماتی بود که بین جامعه قراء مصر اتفاق می‌افتاده است به طور نمونه، فردی با یکی از قراء مشهور هم عصر عبدالباسط اختلافی پیدا می‌کند و شکایت آن قاری را به نزد عبدالباسط می‌آورد و خواستار رسیدگی به این مشکل می‌شود

وی ادامه داد: بین دیگر قاریان مصری عبدالباسط محمد عبدالصمد به این ویژگی شناخته شده‌تر است، زادگاه ایشان قریه ارمنت از مناطق جنوبی مصر است و بر طبق گفته استاد مروت، اهل‌تشیع در این منطقه بروز بیشتری دارد و حتی در برخی نقاط جنوب مصر اذان شیعی گفته می‌شود.

این مدرس قرآن کریم در ادامه بیان کرد: عبدالباسط از چنین منطقه‌ای برخواسته و به قاهره آمده است و حضور در چنین منطقه جغرافیایی عاملی برای تعهد ایشان نسبت به اسلام و کینه نسبت به دشمنان اسلام است.

موسوی با اشاره به این‌که برخی قراء مصری هم عصر عبدالباسط برخورد صحیح و اسلامی با توطئه دشمنان اسلام به ویژه صهیونیسم نداشتند، اظهار کرد: در وقایعی که در آن برهه زمانی کشور مصر را به سوی دامان اسرائیل سوق داد، برخی قراء مصری در این ماجرا خوب وارد نشدند و امتحان خوبی پس ندادند که در اینجا لازم است خاطره‌ای را که از استاد مروت درباره دوری گرفتن عبدالباسط از این فتنه‌ها شنیده‌ام، ذکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *