قدرت شیخ محمد رفعت در ادای مخارج حروف منحصربه فرد است

مرحوم شیخ محمد رفعت دارای صوتی ربانی و آسمانی بود و صوت قرآنی زیبا، تسلط به تجوید و قدرت ادای مخارج حروف، وی را در میان مشاهیر قراء ممتاز و بی‌نظیر کرده است.

صدیق محمود صدیق منشاوی

«صدیق محمود صدیق منشاوی» از قاریان مصری در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اعلام این مطلب گفت: قدرت ادای مخارج حروف و صوت زیبا و منحصربه فرد مرحوم رفعت، تقلید از سبک قرائت وی را برای قاریان بسیار دشوار کرده و همین مسأله باعث شده که تنها قاریان اندکی از سبک قرائت شیخ محمد رفعت تقلید کنند.

مرحوم رفعت؛ مؤسس مدرسه تجوید «الفرقانی»

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت اهتمام ویژه مرحوم رفعت به ادای مخارج حروف و مبادرت وی به تأسیس مدرسه تجوید قرآن «الفرقانی» گفت: مرحوم رفعت از نسل اول و دوره طلایی قاریانی است که به تجوید آیات و ادای کامل مخارج حروف اهتمام خاصی داشتند و همین امر سبب شد که وی مدرسه تجوید الفرقانی را تأسیس کند؛ همچنین، این قاری شهیر مصری، قرآن را برای قرآن می‌خواند و پس از تسلط به تجوید، اقدام به حفظ کلام الهی کرد.

منشاوی در پاسخ به پرسشی درباره ابداعات و نوآوری‌های صوتی شیخ رفعت و خصوصیات صوتی این قاری پرآوازه مصری گفت: مرحوم رفعت از قاریان کم‌نظیری است که دارای ابداعات زیادی در قرائت است و هر شنونده تلقی خاصی از سبک قرائت وی دارد و مرحوم رفعت با توجه به این‌که حزن و اندوه خاصی در قرائت وی احساس می‌شود، شنونده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه به مقلدان و شیفتگان قرائت استاد مرحوم رفعت اشاره کرد و گفت: استاد شیخ ابوالعینین شعیشع، رئیس اتحادیه قاریان و حافظان قرآن مصر، از شیفتگان صوت استاد رفعت است که به شیوه آن مرحوم تلاوت می‌کند و بسیاری از فنون و رموز قرائت را از وی فرا گرفته است.

وی گفت: برخی قراء معاصر مصر از مکتب و سبک قرآنی شیخ محمد رفعت تأثیر پذیرفته‌اند، اما این قاریان تنها آیات کمی از قرآن را به سبک وی تقلید می‌‌کنند و این تقلید مستمر نیست، زیرا تقلید از سبک قرائت محمد رفعت به علت ویژگی‌های خاص صوتی و ابداعات وی بسیار دشوار است.

 صدیق محمود صدیق منشاوی:
استاد شیخ ابوالعینین شعیشع، رئیس اتحادیه قاریان و حافظان قرآن مصر و از شیفتگان صوت استاد رفعت است که به شیوه آن مرحوم تلاوت می کند و بسیاری از فنون و رموز قرائت را از وی فرا گرفته است

صدای ربانی و آسمانی علت تعدد القاب شیخ رفعت بود

صدیق محمود صدیق منشاوی به القاب متعدد مرحوم رفعت از قبیل «الصوت الذهبی»(صدای طلایی)، «قیثاره السماء»(گیتار آسمانی) و«الصوت الملائکی» و … اشاره کرد و گفت: صدای ربانی و آسمانی مرحوم رفعت و تلاوت زیبای قرآنی وی سبب شد که شنوندگان و علاقه‌مندان به قرائت قرآن کریم القاب متعددی به این قاری نامدار مصری بدهند.

وی همچنین، معرفی قاریان نامدار جهان اسلام و بررسی ابعاد فنی تلاوت آنان را یک ضرورت بسیار مهم دانست و گفت: بررسی جوانب فنی قاریان مشهوری همچون محمد رفعت و معرفی وی به نسل جوان، علاوه بر ارج‌نهادن به جایگاه و منزلت این قاریان، سبب ترغیب نسل جوان به قرائت قرآن کریم می‌شود.

منشاوی اضافه کرد: همچنین، تکریم و تجلیل از قراء معاصر و مشاهیر قرائت جهان اسلام و برگزاری مسابقات سالانه قرآن کریم در سطوح ملی و بین‌المللی نیز از دیگر عواملی است که می‌توان در میان جوانان برای گرایش به قرائت قرآن کریم ایجاد انگیزه کند.

این قاری مصری در پایان با اشاره به این‌که هم‌اکنون در مسجد «الامام الشافعی» قاهره تلاوت می‌کند، گفت: من تاکنون بسیار به ایران سفر کرده‌ام و آخرین سفر من به حدود ۹ سال پیش بر می‌گردد و فضای قرآنی ایران و اهتمام و علاقه مردم این کشور به قرائت قرآن کریم و قاریان برای من بسیار شگفت‌آور بود و امیدوارم که قاریان قرآن، این کتاب الهی را همان‌طور که حق تعالی دستور داده، تلاوت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *