قرائت به شیوه‌ای خاص، قاریان اندکی را به تقلید از «رفعت» ترغیب می‌کند

یکی از کارشناسان قرائت قرآن استقبال اندک علاقه‌مندان به قرائت کلام وحی در تقلید از سبک مرحوم «محمد رفعت» را به سبب شیوه خاص، نوع بیان حروف و کلمات و سبک سخت تلاوت این استاد دانست.

«بهروز یاریگل» کارشناس قرآنی کشورمان

«بهروز یاریگل» کارشناس قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: بسیاری از استادان قرائت قرآن کشورمان بر اساس سلیقه‌ا‌ی که داشته‌اند، از شیوه تلاوت یکی از استادان متقدم مصری بهره برده‌اند.

این مدرس قرآنی افزود: این استادان در انتقال سلیقه خود به شاگردانشان نیز اثرگذار بوده‌اند، اما هیچ یک از استادان قرآنی کشورمان به دلیل ویژگی‌های خاصی که در نوع بیان حروف و کلمات در تلاوت‌های استاد محمد رفعت بوده است، از ایشان تقلید نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اکثر استادان قرآنی، سبک قاریانی چون؛ عبدالباسط محمد عبدالصمد، مصطفی اسماعیل و محمد صدیق منشاوی را انتخاب می‌کردند و این انتخاب را به نسل فعلی قاریان نیز منتقل ساختند، البته چند سالی است که قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان از نغمات و گوشه‌هایی از تلاوت مرحوم رفعت تقلید می‌کنند، اما هیچ قاری از سبک استاد رفعت به طور گسترده استفاده نمی‌کند.

 

یاریگل از ویژگی‌های قرائت استاد رفعت، سخت بودن تقلید از سبک تلاوت را عنوان و تصریح کرد: البته در حال حاضر در بین قراء افرادی هستند که با انتخاب یکی از قاریان متقدم مصری تقلیدی صرف دارند، اما این تقلید همه‌جانبه را می‌توان از تلاوت‌های قاریانی مانند؛ کامل یوسف، ابوالعینین شعیشع، شعشاعی و علی‌البناء داشت، اما قاری را نمی‌شناسم که در قرائتش تقلیدی کامل و صد در صدی از رفعت داشته باشد.

 یاریگل:
به طور حتم مرحوم محمد رفعت استادانی داشته که شیوه قرائت آن‌ها را آموخته است، امارفعت جریان‌ساز سبکی نوین بود و آن را به نام خود جاودانه کرد

این کارشناس قرآنی افزود: البته به طور حتم مرحوم محمد رفعت استادانی داشته که شیوه قرائت آن‌ها را آموخته است، اما قاریان جوان به این نکته توجه کنند که استاد رفعت جریان‌ساز سبکی نوین بود و آن‌را به نام خود جاودانه کرد.

یاریگل تصریح کرد: ایشان بنیانگذار سبکی برگرفته از ده‌ها سبک تلاوت قرآن در میان قاریان مصری است و نکته حائز اهمیت این است که تقلید از سبک استاد رفعت در مصر بیشتر دیده می‌شود و در سفری که «محمد بسیونی» به تهران داشت، حدود چهار دقیقه آخر اغلب تلاوت‌هایشان، سبک مرحوم رفعت را به اجرا می‌گذاشت، همچنین ابوالعینین شعیشع خیلی زیبا از سبک استاد رفعت تقلید می‌کنند.

وی در پایان در برابر این پرسش که استاد رفعت دارای چه ویژگی‌ ممتاز شخصیتی بوده‌اند؟ گفت: ارائه نظر درباره ویژگی‌های شخصیتی افرادی مانند این قراء که پیشگام در قرائت مجلسی قرآن کریم بود‌ه‌اند، سخت است و چون در آن برهه زمان حضور نداشتیم، این افراد را از نظر اخلاقی و زندگی شغلی و اجتماعی نمی‌شناسیم، شایسته است که از ویژگی‌های شخصیتی این افراد سخنی به میان نیاید و مطالبی از این باب را به مشتاقان فراگیری قرائت قرآن منتقل نسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *