مؤسسات قرآنی به سنجش استعدادهای حفاظ قرآن بپردازند

گروه فعالیت‌های قرآنی: استعدادهای متقاضیان رشته حفظ قرآن توسط مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد و متولیان امر بررسی شود.

«محمد کاکاوند»، مدیرمسئول مجمع قاریان قرآن کریم شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، گفت: به‌نظر من اولین راه برای پرورش حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی این است که روش‌های موجود برای حفظ قرآن کاربردی شوند. وی افزود: شیوه برخی از مؤسسات قرآنی برای این رشته صحیح نیست که باید توسط متولیان امر بررسی شود.

این مسئول ادامه داد: در آیین اسلام، به‌خاطر سپردن آیات قرآن عبادتى مهم به شمار مى‌رود و پاداش دارد و بیش‌تر روایات درباره ارزش و اهمیت حفظ قرآن ذکر شده است.

کاکاوند اشاره کرد: به‌‌نظر من بهترین نوع برای حفظ کردن قرآن، موضوعی است، زیرا کاربردش در جامعه بیشتر است، البته افراد باید انگیزه و نوع استعدادشان را بسنجند.

 محمد کاکاوند:
برای حفظ کردن قرآن بهترین کار این است که برنامه‌ریزی صحیحی در دست متعلم باشد سپس با توجه به آن برنامه‌ریزی حرکت کرد و آیات قرآن را به‌نحوه صحیح حفظ کرد

وی تأکید کرد: حفظ ترتیبی نیز ارزشمند است به شرطی که همراه با حفظ موضوعی باشد. امروزه بسیاری از حفاظ، از توانایی ذهن خود به عنوان نوعی نرم افزار قرآنی استفاده می کنند که این مسئله کمی از هدف و ارزش حفظ دور است.

این مسئول بیان کرد: افراد باانگیزه پایین، حفظ مقدماتی، افراد باانگیزه بالا حفظ متوسط و افراد با علاقه‌مندی و هوش بالا بدون اجبار پدر و مادر و اطرافیان، حفظ حرفه‌ای را انجام دهند و مؤسسات براساس ظرفیت و علاقه‌مندی نوع حفظ را برای فرد تعیین کنند.

کاکاوند در ادامه به هدف اصلی حفظ کردن قرآن اشاره کرد و گفت: هدف اصلی مؤسسات برای برگزاری این رشته قرآنی ترویج فرهنگ قرآنی است که اگر این دوره قرآنی طولانی طی شود بهتر است زیرا متعلمان برای تثبیت کردن وقت بیشتری دارند.

این مربی قرآنی افزود: بیشتر حفاظ از نظر قرائت و مسائل لحنی تلاوت قرآن ضعیف هستند که باید در کنار این دوره قرآنی در کلاس قرائت حضور یابند.

این مسئول اشاره کرد: حافظی از نظر قرائت قوی است که در کنار کار حفظ، قاری تحقیق‌خوان نیز باشد.

وی گفت: امروزه حافظانی که قرائتشان مورد استقبال قرار می‌گیرد به جهت این است که توانایی اجرای قرائت تحقیق را دارند، زیرا مبنای قرائت تدویر، قرائت تحقیق است که باید مورد توجه حافظان و مربیان آنان قرار بگیرد. حافظان قرآن علاوه بر داشتن استاد حفظ حتماً باید در محضر استاد فن تلاوت نیز شاگردی کنند و فنون تلاوت را بیاموزند.

وی ادامه داد: مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد برای اینکه علوم‌قرآنی در سطح جامعه گسترش یابد باید کلاس‌های فوق‌العاده برگزار کنند و همچنین استعدادهای متقاضیان را بررسی کنند تا هر شخص با توجه به استعداد و انگیزه‌ای که دارد در رشته مذکور مشغول به آموختن شود.

این مسئول حفظ قرآن را در دو جنبه برنامه‌ریزی و خدماتی عنوان کرد و گفت: در این راه بهترین کار این است که برنامه‌ریزی صحیحی در دست متعلم باشد سپس با توجه به آن برنامه‌ریزی حرکت کرد و آیات قرآن را به‌نحوه صحیح حفظ کرد.

کاکاوند ادامه داد: یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در حفظ قرآن، حضور مربی باتجربه است که با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند متعلم این رشته قرآنی را به‌خوبی راهنمایی کند، در واقع ایجاد علاقه مضاعف در قرآن‌پژوهان برای حفظ و دادن انگیزه صحیح به آنها بر عهده استاد جلسه است.

این مسئول اشاره کرد: البته قرآن‌آموزان این رشته توجه کنند که این حفظ قرآن کار آسانی نیست بلکه کسانی در این کار موفق هستند که پشتکار داشته باشند.

وی در پایان به بهترین روش برای به‌خاطر سپردن آیات قرآن در ذهن اشاره و تصریح کرد: مرور بر آیات، همان تحویل محفوظات به شخص دیگر است، به این صورت که شخص اول تمام محفوظات خود را برای نفر دوم بخواند و نفر دوم اگر اشکالی در حفظ نفر اول وجود دارد به او تذکر دهد که بسیار می‌تواند مؤثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *