متن صحبتها در مراسم رونمایی کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتب منتشر شده انتشارات نور هدایت با حضور نویسندگان، مؤلفان و صاحبان قلم برگزار شد.

در این نشست، کریم دولتی از اساتید و پژوهشگران قرآنی با معرفی اجمالی از آثار منتشر شده در سال جدید گفت: مجموعه فرهنگی نور هدایت با هدف ارائه آثار قرآنی و پژوهشی در صدد پاسخگویی به جامعه علمی در این زمینه است و به همین سبب در سال جدید، کتابهای متنوعی در حوزه‌های مختلف فقه، اقتصاد اسلامی و تلاوت قرآن کریم به چاپ رسانیده است.

دولتی در این نشست در خصوص کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم نیز گفت: کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم یکی از کتابهای شاخص و منحصربفرد در حوزه تلاوت قرآن کریم است که توسط محمدکاکاوند که خود از قاریان و فعالان قرآنی کشور می‌باشد به چاپ رسیده است.

وی گفت: با توجه به موضوع انتخاب شده برای این کتاب و مطالبی که در این کتاب مطرح شده است، باید گفت کتاب مذکور جزو کتابهای بسیار ارزشمند و در نوع خود خاص است.

این استاد قرآنی ادامه داد: امثال چنین کتاب‌هایی در میان کتب تخصصی هنر تلاوت واقعاً خالی است و کتاب مذکور در واقع نخستین کتاب در این زمینه است که به صورت پژوهشی و علمی به آن پرداخته است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار قرآنیان در طلیعه ماه رمضان امسال و تأکید ایشان در خصوص هنر بودن تلاوت قرآن و ترویج هنر تلاوت قرآن کریم، این کتاب گام مهمی در روشن ساختن ابعاد هنری تلاوت قرآن و بخصوص مراحل ورود به این هنر مقدس است.

ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه بوده است

در ادامه محمدکاکاوند مؤلف و نویسنده کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم در خصوص نحوه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته برای تهیه این کتاب گفت: از حدود سیزده سال پیش و با مشاهده روش‌های مختلف آموزشی که در جلسات قرآن در حال اجرا است، تصمیم بر آن گرفتم تا به حوزه پژوهش در آموزش‌های تخصصی با رویکرد آموزش تلاوت قرآن کریم ورود کرده و تحقیقاتی را انجام دهم. وی گفت: با توجه به مراجعه افراد متعدد جهت یادگیری هنر تلاوت قرآن در جلسات و کلاس‌های هفتگی خویش، بهانه اصلی شروع این تحقیقات از همین جلسات آغاز شد. در ابتدا با اندکی تحقیقات متوجه شدم که ساز و کار درستی برای موضوع تقلید که سنگ بنای یادگیری تلاوت قرآن است، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نداریم و جنبه‌های بسیار محدود و بلکه ضعیف آن در فضای آموزش تجوید و سنت اقراء و تا حدودی در کلاس‌های انفرادی آواز و…. وجود دارد، اما در هیچکدام از این موارد، ساز و کار علمی صورت نمی‌گیرد و پایه همه این موارد بر استمرار بر شنیدن و دقت در شنیدن است.

وی اظهار کرد: همزمان پانصد جلسه قرآنی در سطح کشور و قریب به صد و سی روستا را به صورت حضوری و میدانی بازدید کردم. در همه این موارد با معلمین و مدرسین قرآن که در این جلسات تدریس می‌کردند، مصاحبه کردم تا متوجه شوم چه رویه و اهداف آموزشی را طی می‌کنند. همچنین با حضور در جلسات قرآن روستاهای مختلف در شهرهای مختلف، اطلاعات دقیق و میدانی نیز به دست آوردم. در ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی با حدود هفتاد نفر از مدرسین حوزه موسیقی، آواز و … نیز مصاحبه‌های علمی داشتم تا بتوانم به یک رویه مشخص و قابل اتکا دست یابم که البته به دلایلی متعددی نتوانستم روش مدون و مشخصی را از این افراد اخذ کنم و همانطور که اشاره کرده، بنای کار اغلب این افراد بر تقلید شنیداری استوار بود. در این مسیر نیز با نظرات بسیار متعدد، متنوع و بعضاً متناقض و ناصحیح نیز روبرو شدم.

وی اشاره کرد: حاصل نتایج این تحقیقات میدانی، مصاحبه‌های علمی، تجربیات آموزشی و بهره گیری از منابع مکتوب در حوزه‌های مختلف موسیقی، موجب شد تا اصول و ضوابط یادگیری در مرحله تقلید را بر اساس نیازهای یک قاری قرآن جمع آوری، دسته بندی و تعریف نمایم. در این کتاب سعی بر آن داشته ام تا به اصول و ضوابط بپردازم و از ورود به روش‌ها خودداری نموده ام. البته در قسمتی از کتاب در قالب آسیب شناسی روش‌ها، مطالبی را نیز ارائه کرده ام که خالی از لطف نیست.

وی در پایان اظهار داشت: هدف از تهیه این کتاب، ارائه یک منبع علمی در حوزه تقلید و یادگیری اصول قرائت پایه و همچنین ارائه مسائل بسیار مهم در حوزه یادگیری مرحله تقلید است که موجب می‌شود یادگیرنده، مراحل یادگیری و رشد خود را در مسیر درست و صحیح ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *