محمد رفعت» فردی توانا در به تصویر کشیدن معانی آیات قرآن بود

یک کارشناس قرآن کشورمان معتقد است که «محمد رفعت» در تصویر معانی آیات قرآن کریم برای مستمع خود فردی ماهر و توانا بود و در این زمینه تقوی، صداقت و امانتداری و خشیت و به طور کلی سجایای اخلاقی وی با تصویر معانی در تلاوت و تعبیرات ارتباط مستقیمی وجود دارد.

«مهدی دغاغله» سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی ثقلین اهواز

«مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی ثقلین اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: «محمد رفعت» یکی از ستارگان بزرگ قرائت قرآن کریم جهان اسلام است که به او لقب «امام القراء»، «صاحب الحس الرهیف» و «صاحب الصوت المعبر الخاشع» داده‌اند.

وی افزود: محمد رفعت در تصویر معانی آیات قرآن کریم برای مستمع خود فردی ماهر و توانا بود و در این زمینه تقوی، صداقت و امانتداری و خشیت و به طور کلی سجایای اخلاقی وی با تصویر معانی در تلاوت و تعبیرات ارتباط مستقیمی وجود دارد.

این کارشناس قرآنی در پاسخ به این پرسش که آیا محمد رفعت در تلاوت‌های خود از قاریان ماقبل خود مانند استاد «احمد ندا» متأثر بوده است یا نه، تصریح کرد: به طور طبیعی و از نظر منطقی باید متأثر بوده باشد.

وی ادامه داد: گرچه ما نوار و یا تلاوتی از استادی مانند احمد ندا یا قاریانی که قبل از استاد رفعت ظهور کرده‌اند نداشتیم اما از لحاظ منطقی تلاوت‌های استاد محمد رفعت استمرار تلاوت‌های پیشینیان و قاریان قبل از او و به صورت سینیه به سینه بوده ‌است.

سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی ثقلین اهواز با اشاره به مفهوم تلقی کردن قرآن تأکید کرد: ما دستور داریم که قرآن را به صورت تلقی و سینه به سینه یاد بگیریم، خود پیامبر اکرم (ص) نیز قرآن را از جبرئیل تلقی می‌کرد و خود قرآن نیز در آیه «وَإِنَّکَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ» (سوره نمل، آیه ۶) به این امر آشاره کرده است.

 «مهدی دغاغله»:
«محمد رفعت» یکی از ستارگان بزرگ قرائت قرآن کریم جهان اسلام است که به او لقب «امام القراء»، «صاحب الحس الرهیف» و «صاحب الصوت المعبر الخاشع» داده‌اند

دغاغله عنوان کرد: تا زمانی که ما قرآن را به صورت تلقی از یکدیگر فرا بگیریم در حقیقت این امر نوعی استمرار حرکت پیشینیان خواهد بود، البته درباره تأثیر پذیرفتن محمد رفعت از قاریان ماقبل خود خوب است مثالی از تقلید استاد عبدالباسط از استاد رفعت اشاره شود.

این کارشناس قرآنی ادامه داد: ما قبول داریم که استاد عبدالباسط در دوران نوجوانی خود تحت تأثیر تلاوت‌های استاد محمد رفعت قرار داشته و از سبک تلاوت این استاد تقلید می‌کرده است، ولی آیا هم‌اکنون که تلاوت‌های استاد عبدالباسط را می‌شنویم آیا شباهتی بین سبک این استاد با سبک استاد رفعت را مشاهده می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که قاریان مصری تقلید از یکدیگر را کاری پسندیده نمی‌دانند و استاد محمد رفعت نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابرین مانند قاریان بعد از خود مانند استاد عبدالباسط به تقلید صرف از کسی نپرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *