مختصری در خصوص اقراء

📚 مختصری در خصوص اقراء

❎ هیچ کدام از قرائات و روایات و نسبت به بقیه روایات ترجیح ندارد. تا قرن نهم هجری معمولا قرائت عاصم خوانده نمی شده و بیشتر قرائت قرائت اهل مدینه و مکه خوانده می شده (نافع، ابو جعفر و ابن کثیر). البته در نظر اساتیدی همچون آیت الله معرفت، اتقان و اسناد قرائت عاصم نسبت به سایر قاریان موثق تر می باشد. بعضی از صاحب نظران در اجتهادی بودن بعضی از روایات، اشکالاتی را وارد کرده اند که لازم است برای مطالعه در این زمینه به کتاب علوم قرآنی مراجعه نمود.

✅ اما بر اساس رویه رایج، قراء بعضی از شهرها اولویت دارند اول مدینه بعد مکه و …
به ترتیب اولویت شهرها قاریان دسته بندی می شوند:
۱٫ نافع ۲٫ ابن کثیر ۳٫ ابو عمرو بصری ۴٫ ابن عامر دمشقی ۵٫ عاصم ۶٫ حمزه کوفی ۷٫ کسائی کوفی ۸٫ ابو جعفر مدنی ۹٫ یعقوب حضرمی از بصره ۱۰٫ خلف از کوفه.
و این قراء هم راوی اولشان ترجیح دارد.

✳️ یکی از دلایلی که روایت حفص از عاصم خیلی متداول است روان بودن و ساده بودن آن است چرا که خیلی از قواعد تجویدی پیچیده قرائات و روایات دیگر در حفص از عاصم وجود ندارد.

❇️ روایت حفص از عاصم ۵۲ طریق دارد. چون ۵۲ نفر اجازه قرائت از حفص داشته اند و هر کدام با تفاوتهایی جزئی با همدیگر روایت کرده اند.

✔️ حفص متوفی اوایل قرن دوم هجری بوده است. شاطبیه (متوفی ۵۹۰ ه) روایات و طرق را جمع کرده و از هر راوی فقط یک طریق را در کتابش نوشته است. به عنوان مثال از روایت حفص یک طریق را آورده است.

☑️ ابن الجزری (متوفی ۸۳۳ ه) صاحب کتاب طیبه النشر تمام طرق را جمع کرده است و آنها را به شعر در آورده است و در شعر ها هم به صورت رمز تجوید را بیان کرده است.

⬅️ برای گرفتن اجازه قرائت و اقراء باید این کتابهای ذکر شده و چند کتاب دیگر، دو هزار یا سه هزار بیت شعر که در باب تجوید است، همه حفظ شود و بعد هم هر روایتی که می خواهد اجازه قرائت بگیرد باید تمام قرآن را به آن روایت از ابتداء الی انتهاء برای شیخ مقرئ (که او هم از استادش … تا شخص پیامبر اجازه گرفته اند) تلاوت شود. پس از رسیدن به استاندارد های مطلوب و اتقان در تجویدش شیخ مقرئ به او اجازه قرائت آن روایت را می دهد. اگر تجوید فرد در حد مطلوب باشد فقط به او اجازه قرائت می دهند. اما اگر تجوید فرد عالی باشد به او اجازه اقراء هم می دهند یعنی بقیه هم می توانند از او اجازه قرائت بگیرند.

❌ هر قاری فقط می تواند روایتی را بخواند که اجازه قرائتش را دارد و اول از همه روایات باید اجازه حفص از عاصم را بگیرد.

❎ در کشورهای اسلامی اگر شخص فقط قاری باشد و حافظ قرآن نباشد فقط به او اجازه قرائت به ۱ یا ۲ یا حداکثر ۳ روایت را می دهند و اجازه اقراء نمی دهند. اما اگر حافظ قرآن هم باشد حتی می تواند اجازه قرائت به تمام ۲۰ روایت را بگیرد و همچنین اجازه اقراء هم می تواند بگیرد. همچنین کسیکه اجازات را دریافت میکند باید صاحب کرسی آموزش و قرائت بوده و در میان اهل فن نیز شناخته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *