میزان زمان یادگیری مهارتهای تلاوت

به عنایت به مطالبی که پیش از این در خصوص تقلید اشاره شد، میزان زمان یادگیری در گروههای سنی متفاوت خواهد بود. اینکه افراد برای رسیدن به اهداف خود چه میزان و چه مدتی باید وقت صرف کنند بسیار مهم و ضروری است. امروزه با گسترش فناوری های نو و دسترسی بیشتر به مطالب آموزشی، میزان زمان یادگیری کاهش پیدا کرده است و افراد با صرف کمترین زمان به بیشتر مطالب آموزشی در فضای مجازی و حقیقی دست پیدا می کنند. فلذا ضروری است در فضایی که غالباً فضای پرخوری اطلاعاتی و تنوع روش های آموزشی وجود دارد، مطابق نیاز و اولویتها پیش رفت و دسترسی به مطالب را هدفمند پیش برد. امروزه دستیابی سریع و بدون دردسر به مطالب آموزشی در فضاهایی مانند یوتیوب، آپارات و … گاهاً موجب اختلال در یادگیری خواهد شد. فلذا اگر فراگیری مطالب طبق رویه خاص و طبق هدفی خاص پیش نرود، یادگیری با اختلال روبرو شده و افراد به اصطلاح دارای اطلاعاتی به وسعت اقیانوس اما به عمق یک بند انگشت خواهند بود و طبیعتاً این کیفیت بیانگر عمیق نبودن مطالب و متزلزل بودن اطلاعات می باشد. هدف از قرار دادن اولویتها در یادگیری آن است که افراد ضمن کسب اطلاعات گسترده در آن زمینه، اطلاعات خود را تعمیق بخشیده و متقن نمایند. بر این اساس نقش معلم در این موضوع، نقشی اساسی است و معلم باید راه چاره کار را به متعلم خود گوشزد نماید. ضمن آنکه خود معلم نیز باید با این فضاها آشنایی داشته باشد تا بتواند به درستی راهنمایی کند. امروزه در فضای مجازی، مطالب متعددی در خصوص مهارتهای خوانندگی مطرح می شود. صحت و درستی این مطالب، مطلبی جداگانه و نحوه اجرا و فهم درست از مطالب نیز مطلبی جداگانه است. حجم زیاد اطلاعات در فضای مجازی موجب شده است در افرادی که به دنبال یادگیری مطالب تخصصی و مهارتی هستند، باور آگاهی و دانایی ایجاد شود و این آسیب زننده ترین مسئله ای که هر متعلمی می تواند با آن روبرو گردد. اینکه شخصی به این باور برسد که با دیدن فیلمهای آموزشی به درجه ای از مهارت دست یافت است کاملاً اشتباه و ناصحیح است و متأسفانه امروزه بسیاری از قرآن آموزان و بخصوص افرادی که در مرحله تقلید قرار دارند، دچار هجمه ای از اطلاعات آموزشی در حیطه مهارتهای تلاوت هستند. و مع الاسف بسیاری از این افراد با دیدن این مطالب آموزشی دچار توهم دانایی می گردند و همین رویه از مهمترین آسیب های دوره یادگیری مهارتها در مرحله تقلید است که کیفیت تقلید را با کندی، اختلال و مشکلات متعدد روبرو کرده است. با عنایت به رویه یادگیری بزرگان موسیقی به این نتیجه می رسیم که بسیاری از افرادی که در تاریخ موسیقی به درجات متعالی دست پیدا کرده اند، خود را از همجه اطلاعاتی افراد مختلف دور نگاه داشته و تا مدت مشخصی از رویه یک استاد پیروی نموده اند. پس از طی این دوره و با راهنمایی استاد از راهنمایی ها و نکات آموزشی سایر اساتید استفاده نموده اند. اما امروزه با پیشرفت فناوری های جدید، دستیابی سریع به چیزی، خواسته و منش بشریت شده است و تلاوت قرآن نیز در این مسیر از این قاعده مستثنی نبوده است. اما باید توجه داشته باشیم که مهارتهای نوازندگی و بخصوص مهارتهای مربوط به خوانندگی شامل مهارتهایی است که با مسائل مختلفی از جمله صوت و صداپروری، نغمات و ردیف های موسیقایی، الفاظ و کیفیت گویش آنها و همچنین تکنیک های مختلف به منظور بیان احساسات سر و کار دارد. روشن است که بسیاری از ظرافتها و نکات مهمی که در این ابواب وجود دارد از طریق فضای مجازی قابل انتقال نیست. همچنین باید توجه داشت که پخته اجرا کردن و کسب تجربه در اجرای نکات و ظرافتهای این موضوعات نیازمند سالها تلاش و ممارست دارد و در زمان کوتاه امکان پذیر نیست. شاید مطالب کلی و مطالب بخصوصی را بتوان در مدت کوتاهی تعلیم دید اما کاملاً روشن است که اجرای نکات و ظرافتهایی که لازمه اجرای یک کار هنری است نیازمند سالها تلاش و درک حضوری اساتید حاذق است.

لذا با توجه به گسترده بودن دامنه مطالب و نکات متعددی که در این ابواب وجود دارد، نظارت مستقیم و یادگیری صحیح نقش بسیار مهمی دارد. مع الاسف امروزه با گسترش رسانه های جمعی و پیشرفت علم در زمینه علوم کامپیوتری و رسانه های صوتی و تصویری، گرایش نسبت به حضور فیزیکی در نزد استاد کمرنگ شده است و این یکی از اشکالات آموزشی است که در عصر کنونی بوجود آمده است. متعلمین حوزه هنرهای آوازی باید بدانند که مهارتهای یادشده و نکاتی که در این باب وجود دارد جز با حضور فیزیکی در نزد استاد فراگرفته نخواهد شد زیرا درکی که از صدا و کیفیت اجرای خواننده در حالت حضوری رخ می دهد بسیار متفاوت از حالتی است که در کلاس های مجازی، آنلاین و … اتفاق می افتد. آن چیزی که به هیچ وجه نمی توان در این فضا منتقل کرد، نحوه بیان احساسات و پردازش های صوتی و کیفیت تکنیک های صوتی است که نیاز به درک درست صدای خواننده دارد. همه ما می دانیم که کیفیت انتقال اصوات در رسانه های دیجیتال صوتی و تصویری به مانند صدای حقیقی نیست و این مهمترین مسئله ای که باید مورد توجه معلمین و متعلمین قرار گیرد. روشن است که در مراحل ابتدایی تقلید، این مسئله در اولویت یادگیری متعلمین نیست اما به مرور لازم است که متعلمین در دوره تقلید به این موضوعات توجه کرده و استاد نیز این مسائل را از ایشان طلب کند.

محمد کاکاوند

نظرات بسته شده است.