نقد آثار بزرگان تلاوت قرآن جنبه‌های کارآمد آموزشی را درپی دارد

در نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد «محمد رفعت» با اشاره به لزوم نقد و تحلیل تلاوت قرآن استادان بزرگ جهان اسلام، تأکید شد: نقد آثار بزرگان تلاوت قرآن، جنبه‌های کارآمد آموزشی را برای قرآن‌آموزان درپی دارد.

نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد «محمد رفعت»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد «محمد رفعت»، از قاریان ممتاز مصری که بعد از ظهر امروز، هفتم تیرماه، در سالن شورا خبرگزاری قرآنی ایران با حضور استادان «عباس سلیمی»، «عبدالرسول عبایی» و «علی‌اکبر حنیفی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار ‌شد، تأکید شد که توجه به نقد آثار قرآنی روند آموزشی این جریان را تسهیل می‌کند.

«حنیفی» از استادان پیشکسوت قرآنی کشورمان در این نشست تصریح کرد: بررسی تلاوت‌ها از دو طریق نقد و تحلیل صورت می‌پذیرد که در تحلیل شاهد بررسی جنبه‌های آموزشی برای افراد در درجات به نسبت پائین هستیم و در نقد، جنبه‌های کارشناسی مسئله مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقد آثار در موضوعاتی چون هنر ساخت فیلم و سینما اذعان کرد: متأسفانه موضوع نقد تخصصی و جدی در امر تلاوت قرآن کریم مغفول مانده است و این امر منجر به از دست دادن جنبه‌های مختلف آموزشی خواهد شد که این مهم جای نگرانی دارد.

این استاد پیشکسوت قرآنی، استاد رفعت را از جهات مختلف در نوع خود بی‌نظیر و کم‌نظیر عنوان کرد و افزود: شاید از برخی جهات تلاوت‌های شیخ محمد رفعت عامه‌پسند نباشد و به جهات مختلف افراد عادی این جابه‌جایی پرده‌های صوتی در تلاوت‌های استاد رفعت را نپسندند که باید گفت فهم این شیوه مستلزم بهره‌مندی از تخصص و آگاهی از سختی این کار است.

 «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی:
تمامی مباحث روان‌خوانی، روخوانی، تجوید، صوت، لحن، فصیح‌خوانی و. .. مقدماتی برای ورود به وادی عرفان قرآنی و تدبر در آیات الهی است و امیدواریم شاهد تحقق جامعه‌ای صد در صد قرآنی باشیم

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه این نشست فرازهایی از تلاوت استاد «محمد رفعت» پخش شد و «عباس سلیمی» کارشناس و از خادمان قرآن کریم تصریح کرد: به طور مثال از استاد عبدالباسط سئوال شده است که در زمان تلاوت معروف خود از سوره مبارکه «قمر» چه حالی داشته است و ایشان در جواب متذکر شده است که زمان تلاوت این آیات، کلام خداوند را به تصویر می‌کشیدم و گویی این آیات را نقاشی می‌کردم.

سپس «عبدالرسول عبایی» استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به پرسشی درباره حال و هوای قاریان در زمان تلاوت و ماندگاری برخی از تلاوت‌ها، قرائت کلام‌الله مجید را اعجاز دانست و اظهار کرد: ما باید بدانیم که تلاوت قرآن کریم انسان را به پروردگار خود وصل می‌کند و قراء هنگام تلاوت آیات، به نور خدایی متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: به خاطر دارم از برخی قاریان بزرگ مصری که درباره حال زمان تلاوتشان و تفاوت در بعضی از این تلاوت‌ها می‌پرسیدم، اغلب تأکید داشتند که همه تلاوت‌های ما از یک اصل تبعیت می‌کند و قاری در زمان تلاوت باید بر اتصال روحش با خداوند اهتمام ویژه داشته باشد.

بنابر گزارش ایکنا در پایان این نشست پس از نقد و بررسی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد محمد رفعت، عباس سلیمی کارشناس جلسه یادآور شد: تمامی مباحث روان‌خوانی، روخوانی، تجوید، صوت، لحن، فصیح‌خوانی و. .. مقدماتی برای ورود به وادی عرفان قرآنی و تدبر در آیات الهی است و امیدواریم شاهد تحقق جامعه‌ای صد در صد قرآنی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *