نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی (۳)

? نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی
? (عوامل موثر در دستیابی به شناخت) – ۳

?????
✍️ پیرو نگارش مقاله ای تحت عنوان عوامل و مولفات شناخت، نکات لازم و مرتبط با موضوع مذکور خدمت علاقمندان ارسال می گردد.
?????

? بروز خلاقیت در افراد که ناشی از تسلط، شناخت و احاطه وی است، ارتباط تنگاتنگی با مدل آزمون و شیوه ارزشیابی دارد. در این راستا در وحله اول لازم است از مدل آزمون های تفکر واگرا استفاده نمود. آزمودن تفکر واگرا نیز نیاز به آزمون های از نوع باز – پاسخ دارد. بدین معنی که آزمون دارای پاسخ های مشخص درست یا غلط نیست و می تواند پاسخ های صحیح یا غلط متعدد باشد. در این آزمون از متعلم خواسته می شود که تا آنجا که می تواند به راه حل های متعدد مناسب دست یابد. برای مثال آزمون موسیقایی ساده ای برای این مدل آزمون رایج است که در آن از افراد خواسته می شود که یک قطعه موسیقی معین را تا جایی که می توانند به صورتهای مختلف به پایان برسانند و ….
نمره گذاری و ارزشیابی این آزمون ها نیز بر اساس سه اصل (سه اصل تشکیل دهنده خلاقیت) می باشد:
۱ – نمره بر اساس تعداد پاسخ های مناسب که به سیالی تعبیر می شود.
۲ – تازگی در پاسخ ها که تعبیر به ابتکار می شود.
۳ – تنوع در پاسخ ها که تعبیر به انعطاف پذیری می شود.
روش نمره گذاری نیز از صفر تا پنج و بر اساس قیاس پاسخ های دو متعلم می باشد.

✅✅✅✅ ادامه دارد …
✅✅✅ محمد کاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *