نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی (۱۰)

? نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی
? (عوامل موثر در دستیابی به شناخت) – ۱۰

?????
✍️ پیرو نگارش مقاله ای تحت عنوان عوامل و مولفات شناخت، نکات لازم و مرتبط با موضوع مذکور خدمت علاقمندان ارسال می گردد.
?????

? یکی از فعالیت های آموزشی ای که در کلاس های آموزشی آکادمیک و جلسات قرآنی دیده نمی شود و یا کمتر دیده می شود، انجام فعالیت هایی برای فکرکردن است. در بسیاری از محیط های آموزشی که به صورت هدفمند و بر اساس اصول برنامه ریزی آموزشی اداره نمی شوند، قریب به اتفاق افراد در مسیر فکرکردن به موضوع آموزشی کلاس قرار نمی گیرند. بدون شک گفتگو کردن، بحث کردن، ارائه نظر و طرح سوال در کلاس، منجر به قرار گرفتن متعلمین در مسیر فکرکردن به موضوع آموزشی می گردد. در کمتر جلسه یا کلاس آموزشی ترتیبی داده می شود تا افراد با توجه به موضوع آموزشی کلاس به فعالیت فکری بپردازند. برای مثال وقتی یک موضوع تخصصی تدریس می شود از متعلمین خواسته شود تا در خصوص آن موضوع صحبت کنند و تلاش کنند تا موضوع جدید آموزشی را با اتکاء به قوه فکر اجرا نمایند. برای مثال معلم، مدل خاصی از اجرای یک نغمه را آموزش داده و خود اجرا نموده است. اجرای این حالت خاص برای متعلمین کاری جدید و نو محسوب می شود و بسیاری از ایشان چنین فرم و مدلی را تاکنون اجرا ننموده اند. پس از تدریس این موضوع، متعلمین با اتکاء به قوه فکر خود تلاش می کنند تا موضوع مورد نظر را اجرا نمایند. در این فرایند آموزشی، معلم، متعلمین خود را در مسیر فکر کردن و یادگیری همراه با فعالیت قرار داده است. این موضوع را نیز همراه به یاد داشته باشیم که بهترین روش یادگیری، یادگیری همراه با فعالیت است.

✅✅✅✅ ادامه دارد …
✅✅✅ محمد کاکاوند

محمد کاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *