نگاهی به ابعاد شخصیتی استاد «محمد رفعت» در تلاوت قرآن

تواضع و شخصیت قرآنی استاد «محمد رفعت» نه تنها او را تبدیل به یکی از بزرگترین قاریان قرآن کریم کرد بلکه از او شخصیتی جهانی ساخت، گزارش زیر به بررسی ابعاد شخصیتی این استاد بزرگ فن تلاوت قرآن کریم می‌پردازد.

استاد «محمد رفعت» اسطوره فن تلاوت قرآن کریم در جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، قاریان قرآن کریم با صوت ملکوتی خود سخن خداوند متعال را به گوش انسان‌ها در سرتاسر کره خاکی می‌رسانند و اهل بصیرت بر این نظر هم ‌عقیده‌اند که بعضی صداها نه تنها با انسان سخن می‌گویند بلکه روح و معانی آیات را در دل و جان او حک کرده و ضمیرش را جلا می‌بخشند.

بی‌شک یکی از این صداها در عالم تلاوت قرآن کریم، صدای ملکوتی و بسیار زیبای استاد «محمد رفعت» است، وی توانست به مدد این صدای زیبای خود آیات را برای مستمعان خود به تصویر بکشد، کاری که کمتر قاری هم‌عصر و یا بعد از او قادر به انجام آن شد.

اکنون با گذشت بیش از ۵۰ سال از درگذشت این قاری نامی جهان اسلام تاکنون کسی که بتواند انقلابی عظیم در فن تلاوت قرآن کریم به وجود بیاورد ظهور نکرده است، کسی که وقتی روزهای جمعه در رادیو قاهره به تلاوت قرآن می‌پرداخت در ساعت تلاوتش خیابان‌های قاهره تهی از جمعیت می‌شد.

 

محمد رفعت همه زندگی خود را وقف خدمت به قرآن کرده و به معنای واقعی کلمه خادم قرآن بود، وی در تمامی مجالس و محافلی که از وی برای تلاوت قرآن دعوت می‌شد حضور می‌یافت و هیچ‌گاه برای تلاوت قرآن اجر و مزدی را طلب نمی‌کرد.

محمد رفعت آینه تمام‌نمای این سخن پیامبر اکرم (ص) بود که در پاسخ به این سئوال که چه کسی زیباترین صدا را در تلاوت قرآن کریم دارد؟ فرمودند: «کسی که اگر تلاوتش را بشنوی حس می‌کنی که با خشوع و تقوای الهی به تلاوت قرآن می‌پردازد».

این قاری بزرگ جهان اسلام به صورت تعبدی به تلاوت قرآن کریم مبادرت می‌کرد، توجه وی در تلاوت قرآن کریم نیز همواره معطوف به معنا و سیاق آیات قرآن است و همان‌‌طور که گذشت، داشتن خشوع در هنگام تلاوت را می‌توان از محورهای اصلی تمامی تلاوت‌های استاد محمد رفعت دانست.

صدای مرحوم محمد رفعت صدایی مردمی بود، همه مردم با صدای او به ویژه در ماه‌ مبارک رمضان انس و الفت داشته‌اند و همواره اگر برایشان حضور در مجلس تلاوت وی ممکن نبود سعی می‌کردند تلاوت وی را از رادیو گوش کنند.

 «محمد رفعت»؛ قاری مردمی:
صدای مرحوم محمد رفعت صدایی مردمی بود، همه مردم با صدای او به خصوص در ماه‌ مبارک رمضان انس و الفت داشته‌اند و همواره اگر برایشان حضور در مجلس تلاوت وی ممکن نبود سعی می‌کردند تلاوت وی را از رادیو گوش کنند

شخصیت محمد رفعت فقط مردم مصر را تحت تأثیر قرار نمی‌داد، در سال ۱۹۴۰ میلادی هنگامی که یکی از ژنرال‌های کانادایی وارد رادیو قاهره شد، مدیر رادیو بهت زده او را می‌نگریست، این ژنرال خواستار دیدار با محمد رفعت بود و می‌خواست ضمن عرض ارادت خود به رفعت، مسلمان شدن خود را در حضور او اعلام کند.

ماجرای اشتیاق و علاقه افسر انگلیسی به دیدن استاد رفعت نیز که دیگر احتیاجی به تعریف ندارد، زیرا اغلب هر جا صحبت از رفعت شده از این ماجرا نیز سخن به میان آمده است، به هر روی تواضع و اخلاق قرآنی رفعت از او شخصیتی جهانی ساخته است.

در سال ۱۹۵۰ میلادی گوینده رادیو قاهره نمی‌دانست چگونه درگذشت این قاری برجسته جهان اسلام را به گوش جهانیان برساند، وی در حالی که گریه می‌کرد گفت: «ای مسلمانان جهان امروز یکی از بهترین کسانی که تاکنون با صدای زیبایش قرآن را تلاوت می‌کرد و قلب‌هایمان را جلا می‌بخشید، از دست دادیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *