ویژگی بارز قرائت قرآن «رفعت» محتوامحوری است

مدرس و کارشناس فن قرائت قرآن کریم اظهار کرد: ویژگی بارز قرائت‌های قرآن استاد «محمد رفعت» محتوامحوری بودن آن است.

«حسین اخوان‌اقدم» از مدرسان و کارشناسان فن قرائت قرآن

«حسین اخوان‌اقدم» از مدرسان و کارشناسان فن قرائت قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در راستای تحلیل تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» قاری بنام مصری، گفت: نکته اساسی در تلاوت «محمد رفعت» محتوامحور قرائت کردن قرآن کریم است که وی را از سایرین متمایز می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «محمد رفعت» را شاید یکی از متقدمان فن تلاوت باید عنوان کرد، نظر شما در این‌باره چیست؟ گفت: در نسل اول قرائت قرآن کریم، حداقل آن‌هایی که صدایشان بعد از آن که دستگاه‌های ضبط صدا اختراع شد و به دست ما رسیده است، «محمد رفعت» ستاره درخشان قرائت مصر در قدما محسوب می‌شود.

این مدرس و کارشناس فنون قرائت قرآن در پاسخ به این سوال که به عقیده شما محمد رفعت از سبک تلاوت استادان پیش از خود همچون «احمد ندا» نیز بهره برده یا سبکی منحصر به فرد برای تلاوت برگزیده است؟ اظهار کرد: هم دوره‌ای‌های «محمد رفعت» از جمله «احمد ندا»، «علی محمود» و … به طور تقریبی از شیوه‌های یکسانی در قرائت قرآن کریم استفاده می‌کردند، اما «محمد رفعت» دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در فن قرائت قرآن کریم بود.

 حسین اخوان‌اقدم:
استاد «رفعت» در استفاده از نغمات مختلف برای القاء مفاهیم هر قسمت قرآن کریم بسیار زبردست بود به گونه‌ای که قسمت‌های قرائت مربوط به بشارت خداوند، وعده خداوند به بهشت، نهیب و عتاب خداوند، بحث جزاء و کیفر مورد توجه قرار گرفته است

اخوان‌اقدم در پاسخ به این سؤال که ویژگی‌های خاص لحنی که در تلاوت محمد رفعت وجود دارد را چگونه تحلیل می‌کنید؟، تصریح کرد: نه این که قدما از تنقینی خواندن بهره‌مند نبوده‌اند، بلکه موسیقی قرآن کریم و موسیقی کلام زبان عرب یک موسیقی ویژه‌ای است که با ذوق‌ها و سلیقه‌های قاریان متقدم در آمیخته شده است و یک نوع بدیع به وجود آورده است.

وی گفت: نکته اساسی در تلاوت‌هایی همانند «محمد رفعت» محتوامحور قرائت کردن آن‌ها است، یعنی آن‌ها به عبارات، جملات و قطعات قرآنی توجه‌ای خاص داشته‌اند و به این مهم توجه می‌کردند که جمله در قرآن خبری، انشایی و استفهامی آمده است.

این مدرس و کارشناس فن قرائت قرآن اظهار کرد: «رفعت» به فرازهای مختلفی که در ارتباط با یک معنا وجود دارد و این‌ها را باید در چه فضایی قرائت کند، توجه‌ ویژه‌ای داشت، همچنین در انتقال موضوع به شنوندگان و چگونگی تعویض لحن بسیار ماهر بود.

اخوان‌اقدم بیان کرد: استاد «رفعت» در استفاده از نغمات مختلف برای القاء مفاهیم هر قسمت قرآن کریم بسیار زبردست بود به گونه‌ای که قسمت‌های قرائت مربوط به بشارت خداوند، وعده خداوند به بهشت، نهیب و عتاب خداوند، بحث جزاء و کیفر مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *