چند نکته در مورد خواندن

مراقبت از اصل صدا

گام نخست براي صدا سازي يك آواز خوان چنين است كه آنچه را دارد از دست ندهد.چه بسا تماريني كه آواز خوان گمان ميبرد باعث پيشرفت وي ميشود وليكن در حقيقت موجب آسيب حنجره و توانايي هاي او هستند.پس اولين قدم نگهداري از اصل صداست.

تاثير هوا

آواز خوان نبايد هوا را ناديده بگيرد.آواز خواني در هواهاي بسيار خشك و گرم و در هواهاي سرد بسيار مضر است و تا مدتي بر صدا تاثير خواهد گذاشت.البته در صورتي كه آواز صحيح خوانده شود وليكن اگر آواز همرا جيغ كشيدن و ديگر موارد آسيب رسان باشد بعيد نيست كه تاثير مخرب و مزمن ايجاد كند.

داد و فرياد

از تمامي اين موراد مخرب تر و اسيب رسان تر داد و فرياد است كه اثرش معمولا چند ساعت بعد در صدا به صورت گرفتگي ظاهر مي شود.مثلا روز 13 فروردين آنهايي كه به بازي خانوادگي ميپردازند و بر اثر هيجان جيغ و فرياد مي زنند شب آن روز و تا چند روز بعد صدايي گرفته دارند.
چه اسيبي واضح تر از اين !‌گاهي اوقات متاسفانه اين اسيب ها مدتها به طول مي انجامد.
شايد براي افراد عادي اين مشكل 2 الي 3 رو باشد اما شخصي كه خواننده هست به مراتب مخربتر است.

نكته اي در نگهداري از صدا

وقتي صدا ميگيرد و يا ناتوان است در صورتي كه قبلا توانايي داشته باشد سعي نكنيم با تمرين و فشار آن را به حالت قبل برگردانيم بهترين كار استراحت است و نخواندن.بسياري از افراد جهت اسيب نرساندن به صدا آرام اواز ميخوانند.آرام زمزمه كردن و يا خواندن نيز اگر معتقد باشيم كه همه چيز در مغز اتفاق مي افتد مضر است.

اثر مخرب مشروبات الكلي

مصرف الكل به دو جهت آسيب ميرساند ،‌يكي از بين رفتن تمركز در خواندن و ديگر اسيبي مزمن براي كسي كه حتي مدتي قبل مصرف كرده است.الكل نظام حنجره را به هم ميريزد و هيچ چيز غير از زيان عايد آواز خوان نميكند.

نوشيدنيهاي سرد

نوشيدني هاي خنك به مراتب كمتر از دود و الكل اثر مخرب دارند فقط تا جاي ممكن نبايد تا ساعتي قبل از خواندن مصرف شوند.همچنين سعي شود با نگهداري در دهان خورده و نه به يكباره يك تكه يخ بسيار سرد بلعيده شود ! اين عمل از اسيب رساني غذاهاي بسيار سرد ميكاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *