اهمیت میزان و نحوه استماع در تقلید

یکی از موضوعات بسیار مهم دوره تقلید، نحوه گوش دادن و میزان گوش دادن است که متاسفانه بسیاری از افراد به آن توجه نشان نمی دهند و همین امر موجب طولانی شدن دوره تقلید ایشان می گردد. به طور کلی یک انسان، برای اینکه نسبت به موضوعی، باور و عقیده پیدا کند باید چهار مرحله را طی نماید:

الف): تجربه

ب): درک محیط و شرایط فیزیکی آن

ج): الگوگیری

د): تکرار اطلاعات

آن چیزی که یک مقلد را در دوره تقلید موفق می کند، توجه دادن وی به چهار مورد فوق است. زمانیکه مقلد در مرحله اول قرار میگیرد، باید آن چیزی که در نهایت به آن دست خواهد یافت را ترسیم نمود تا درک کند. این همان مرحله تجربه است فلذا بر معلم واجب است که هدف های تعیین شده خود را از آسان به سخت تنظیم و ارائه نماید تا متعلم بتواند مراحل یادگیری را به نحو مطلوب تجربه کند. همچنین توجه کردن به شرایط هدف آموزشی در این مرحله بسیار لازم و ضروری است. مقلد در مرحله دوم باید در محیطی قرار گیرد که علی الدوام تحت تاثیر آن باشد. لذا در کلاسها یا جلساتی که همه افراد یک چیز خاص را کار می کنند، درصد موفقیت فرد بیشتر خواهد بود‌. این یک اصل عقلانی است که هر انسانی از محیط خود اثر مثبت و منفی می پذیرد پس لازم است همواره محیط آموزشی، محیطی یکدست و پرمحتوا باشد. در مرحله سوم، مقلد با بهره گیری از یک الگو، راه شخصیت پذیری را طی می کند. از آنجا که دوره تقلید، دوره اثرپذیری جنبه های مختلف موسیقایی و … تلاوت است، فلذا معلم باید همواره راه دستیابی متعلم خود را به این شخصیت پذیری هموار نموده و از طرح مطالب دست و پاگیر و آرمانی و پرتکلف کاملا خودداری نماید. در مرحله چهارم به منظور تثبیت اطلاعات و نظم بخشیدن به روند یادگیری، مقلد باید همواره تکرار و تمرین را در دستور کار خود قرار دهد. اثر تکرار و تمرین، ایجاد حس قدرت، اعتماد به نفس، خودباوری، خودارزشی و ایجاد انگیزه خواهد بود. لذا برای دستیابی به یک حس و اجرای قدرتمند باید میزان گوش دادن و همچنین نحوه گوش دادن را ارتقاء دهیم. صاحب نظران معتقدند که میزان گوش دادن هر اثر موسیقایی، نتایج و اثرات زیر را به دنبال دارد:

گاهی شنیدن یک چیز در روز = حالت تفریح و سرگرمی، ایجاد هیجان و علاقمندی

یکبار شنیدن چیزی در روز = حالت هدایت

دوبار شنیدن چیزی در روز = حالت ترغیب

سه یا چند بار شنیدن چیزی در روز = حالت تمرکز و رشد

موفق باشید

محمدکاکاوند

محمد کاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *