نکته ای از کارگاه تخصصی هنر تلاوت ۱۳۹۹/۵/۲۲

شیخ محمود خلیل الحصری در کتاب احکام قرائت القرآن الکریم در خصوص ملاکهای تجوید، مواردی را ذکر می کنند که به این موارد اشاره می گردد. ملاک یادگیری و رفع ایرادات، تلقی از استاد و اقراء است. نگاه کردن به حالات دهان قاریان متبحر و اساتید تجوید می تواند تا حدود زیادی منجر به یادگیری و شناخت موارد مثبت و منفی و رعایت آنها گردد:

الف): تمضیغ اللسان که منظور ورزیدگی زبان است که منجر به بیان واضح و شفاف حروف و کلمات می گردد.

ب): تقعیر الفم که منظور اداء حروف و مصوتها از اقصی الحلق می باشد.

پ): تعویج الفک که منظور عدم توجه به حالات فک و وجود حرکات زائد در فک است.

ت): ترعید الصوت که منظور لرزش صدا و طنین نامطلوب صدا است.

ث): تمطیط الشد که منظور کشش تشدید است.

ج): تقطیع المد که منظور قطع و وصل کردن حرف مدی و ایجاد دو یا چند حرف مدی در یک حرف مدی است.

چ): تطنین الغنّات که منظور شدت دادن به غنه ها و غنوی کردن بی مورد است.

ح): حصرمه الراءات که منظور رعایت تلفظ صحیح حرف راء است.

خ): قرائت تنفر منها الطباع که منظور کیفیتی از قرائت حروف و کلمات است که منجر به تنافر طبع اهل اداء می شود.

د): تمجَّها القلوب و الاسماع که منظور ایجاد حالات نامناسب در صدا مانند حالت گریه است که منجر به قرائت نامطلوب کلمات می گردد.

محمد کاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *