ختم قرآن
در فرهنگ اسلامی برای ختم قرآن فضائل و اثرات معنوی و مادی بسیاری برشمرده شده است و کسانی که موفق به ختم قرآن می شوند با یک عمل به دو پاداش میرسند: یک پاداش برای قرائت قرآن و پاداش دیگر برای ختم قرآن. پیشوایان بزرگوار اسلام ختم قرآن را یکی از بهترین عبادتها شمردهاند.
زهرى گوید: به حضرت سجاد (عَلیه السَلام) عرض كردم: كدام عمل بهتر است؟ فرمود: عمل آن كسی كه فرود آید و كوچ كند، عرض كردم: او كیست (و یعنى چه؟) فرمود: قرآن را باز كند (و خواندنش را آغاز كند) و به ختم رساند و هر زمان كه از اولش درآید به آخرش كوچ كند. و فرمود: رسول خدا (صَلَّى الله عَلیه وَ آله وَ سَلَّم) فرموده: هر كسی كه خدا قرآن به او داد و چنان پندارد كه به مردى بهتر از او چیزى دادهاند خیر بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ دانسته است.
(الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۰۵)
امام صادق (عَلیه السَلام) از رسول گرامی خدا (صَلَّى الله عَلیه وَ آله وَ سَلَّم) نقل کرده است:
هر كه قرآن را ختم كند گویا نبوت را در دل خود جاى داده ولى به او وحى نمیرسد.
(الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۰۴)
همچنین یکی از مواقع استجابت و قبولی دعا، بعد از ختم قرآن معرفی شده است. امام سجاد (عَلیه السَلام) می فرماید:
و هر كسی قرآن را ختم كند یك دعاى اجابت شدهاى (نزد خداوند) دارد، چه تأخیر افتد و چه همان زمان به او بدهند.
(الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۱۲)