استاد «رفعت» مقامات را در پردههای بالا به بهترین نحو اجرا میکرد
یکی از قاریان بینالمللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به این امر که برخی قراء وقتی صدایشان به پردههای بالا میرسد و قصد تلاوت در اوج را دارند، کیفیت تلاوتشان افت میکند، گفت: استاد «رفعت» در پردههای بالا، مقامات را به بهترین نحو اجرا میکرد.
«علیاصغر شعاعی» از قاریان بینالمللی قرآن کریم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به این مطلب که به استاد رفعت لقب «امام القراء» دادهاند، گفت: لحن ایشان به واقع بسیار قوی است؛ زیرا معنی صحیح لحن این است که از مقامات برای رساندن و القاء معانی آیات به شنونده بهترین استفاده صورت گیرد.
وی ادامه داد: وقتی به تلاوتهای استاد رفعت گوش میدهیم در مییابیم که وی درصدد این امر است که از مقامات، بهترین استفاده را کند و به وسیله مقامات، مفاهیم قرآن را منتقل کند، در تلاوت ایشان اخلاص به چشم میخورد و هدف وی از قرائت قرآن این است که مفاهیم آیات والای این کتاب آسمانی را به درستی به مستمعان انتقال دهد.
شعاعی با اشاره به این امر که استاد رفعت دارای صوتی ملکوتی و معنوی است و در پردههای بالا، مقامات را به بهترین نحو اجرا میکند، تصریح کرد: برخی قراء وقتی صدایشان به پردههای بالا میرسد و قصد تلاوت در اوج را دارند، کیفیت تلاوتشان افت میکند، اما استاد رفعت از جمله افرادی است که در پردههای خیلی بالا، مقامات را با بهترین کیفت اجرا میکند و در عین حال نیز قرآن را همراه با انتقال مفاهیم والای آن تلاوت میکند.
رفعت از الحان به صورت کلیشهای در تلاوت قرآن استفاده نمیکند
این قاری بینالمللی قرآن کریم حزن را نیز از دیگر ویژگیهای تلاوت استاد رفعت دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایاتی توصیه کردهاند که قرآن را با حزن بخوانیم «اقرؤا القرآن بالحزن فانه نزل بالحزن» این ویژگی نیز به واقع در تلاوتهای استاد رفعت محسوس است و شنونده از تلاوتهای وی یک حزن معنوی خاص را درمییابد.
وی اظهار کرد: استاد رفعت در تلاوتهای خود از الحان به صورت کلیشهای استفاده نمیکند و تنها توجه به الحان اصلی ندارد، بلکه مطابق با معنای آیات قرآن از لحن مناسبی نیز بهره میگیرد.
شعاعی در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در تلاوتهای خود از استاد رفعت تقلید کردهاند، تشریح کرد: عبدالباسط و شعیشع از جمله استادانی هستند که از سبک وی متأثر شدهاند، استاد شعیشع اذعان کرده است که به سبک رفعت میخواند و تلاوتهای وی در برخی مواقع شباهتهای زیادی به تلاوتهای رفعت دارد. شعیشع در این مورد گفته است: «با وجود اینکه سالیان زیادی از فوت استاد رفعت گذشته است، ولی من احساس میکنم همیشه با او هستم و استاد رفعت هیچگاه از من جدا نیست.» این امر نشان دهنده علاقه والای شعیشع به استاد رفعت است.
این قاری بینالمللی قرآن کریم در ادامه افزود: محمد لیثی و بسیونی نیز در برخی از تلاوتهای خود از سبک استاد رفعت تقلید کردهاند. به عنوان مثال، استاد لیثی در تلاوت سوره مبارکه «انفال» در قسمتی از تلاوت خود به سبک استاد رفعت اشاره کرده است.
هدف رفعت از تلاوت قرآن انتفال مفاهیم این کتاب آسمانی بوده است
وی یکی از تلاوتهای زیبای استاد رفعت را تلاوت سوره مبارکه «هود» دانست و گفت: هنگامی که از ابتدای دوران تلاوت قرآن به جلو بیایی، توجه به آهنگ در میان قراء بیشتر میشود، ولی استادانی همچون رفعت هدف اصلیاشان از تلاوت، انتفال مفاهیم قرآن کریم بوده است و از مقامات برای محقق شدن این هدف استفاده میکردند، اما هرچه زمان میگذرد و به جلو میآییم، توجه به معانی در برخی تلاوت قراء کمتر شده است.
شعاعی به قراء مبتدی پیشنهاد کرد که با بهرهگیری از تلاوتهای استاد عبدالباسط و منشاوی که نظم بیشتری دارد، چارچوب تلاوت را آموزش ببینند و افزود: استاد رفعت دارای تلاوتی کلیشهای نیست و نظم منطقی که در حال حاضر در بیشتر تلاوتها هست در تلاوت وی یافت نمیشود، در تلاوت رفعت حرف اول را عشق و احساس درونی میزند.
وی در پایان یادآور شد: برای قراء حرفهای استفاده از تلاوتهای استاد محمد رفعت بسیار حائز اهمیت و اثربخش است، چون احساس، حزن و توجه به معنا از ویژگیهای تلاوت قرآن استاد رفعت است که قراء حرفهای میتوانند با تقلید از این امور، تلاوتهای زیبا و ماندگاری را از خود به یادگار بگذارند.