برای شناخت «محمد رفعت» باید فرهنگ تلاوت قرآن او را بشناسیم
در نشست تخصصی تحلیل تلاوت استاد «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) تاکید شد؛ اگر فرهنگ تلاوت قرآن رفعت برای ما شناخته نشود خود محمد رفعت نیز برای ما ناشناخته خواهد بود.
![]() |
نشست تحلیل تلاوت «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) |
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوتهای استاد «محمد رفعت» از قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام بعد از ظهر روز شنبه، ۲۶ اردیبهشتماه، با حضور «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، «سید محسن موسویبلده» داور بینالمللی، «مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی، «احمد ابوالقاسمی» قاری بینالمللی و جمعی از علاقهمندان به قرآن کریم در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد که بخش نخست گزارش این نشست از نظر خوانندگان محترم گذشت.
در ادامه این نشست «احمد ابوالقاسمی» با بیان ویِژگیهای فنی تلاوتهای استاد رفعت گفت: جمع نبوغ و امکانات در یک شخص میتواند آن شخص را به قله پیشرفت برساند و هر دوی این ویژگیها در اوج کمال خود در فردی مانند محمد رفعت وجود دارد.
وی افزود: خیلی از افراد هستند که صدایی قوی، پرکار و آماده دارند اما نبوغ کاربری آن را ندارند و خیلی از افراد نیز هستند که نبوغ فراوانی دارند اما از صدایی قوی برخوردار نیستند، به طور تقریبی کمتر اتفاق میافتد که این دو اصل در یک فرد جمع شوند.
مدیر تلاوت رادیو قرآن: |
جمع نبوغ و امکانات در یک شخص میتواند آن شخص را به قله پیشرفت برساند و هر دوی این ویژگیها در اوج کمال خود در فردی مانند محمد رفعت وجود دارد |
این قاری بینالمللی با اشاره به صدای استاد رفعت تصریح کرد: شاید بتوان به راحتی حد انتهای صدای یک قاری قرآن را مشخص کرد اما این مسئله برای صدای رفعت صادق نیست و نمیتوان جای مشخصی را تعیین کرد که وقتی وی در پرده اوج به تلاوت میپردازد مشخص کرد که آنجا انتهای صدای او است.
مدیر تلاوت رادیو قرآن تأکید کرد: اگر بخواهیم رفعت را به خوبی بشناسیم باید زمانی که استاد رفعت در آن زندگی میکرده و فرهنگ تلاوت قرآن کریم در آن زمان را به خوبی بشناسیم، از همین رو است که اگر یک نوجوان تلاوت رفعت را بشنود به دلیل اینکه با فرهنگ تلاوت رفعت آشنا نسیت نمیتواند تلاوت او را دریابد، به عبارتی دیگر اگر فرهنگ تلاوت رفعت برای ما شناخته نشود خود رفعت نیز برای ما ناشناخته خواهد بود.
احمد ابوالقاسمی عنوان کرد: همه قاریان تا یک محدوده مشخص از صدا را دارند، اما آن محدودهای صدایی که در یک قاری وجود داشته باشد و دیگر قاریان فاقد آن باشند باعث تمایز آن قاری با دیگر قاریان خواهد شد.
وی افزود: به طور شخصی در تلاوتهای استاد رفعت شاهد این امر بودهام که وی تا نزدیک به دو و نیم اکتاو صوتی را نیز اجرا کرده است که این امر جز برای عدهای خاص برای فرد دیگری امکان پذیر نیست، که البته همه پردههای صوتی محمد رفعت نیز که به آنها اشاره شد سالم و کاربردی است.
![]() |
استاد «احمد ابوالقاسمی» قاری بینالمللی قرآن کریم |
این قاری بینالمللی ادامه داد: رفعت بدون برنامه قبلی، متناسب با آیات و فضایی که در مقابل وجود داشت به تلاوت قرآن میپرداخت و شما نمیتوانید چند تلاوت از استاد رفعت بیابید که وی با یک برنامه خاص به تلاوت پرداخته باشد که البته این امر کار آسانی نیز نیست.
وی افزود: در واقع این بیبرنامگی در عین داشتن برنامه است و مثل آن مانند نقاشی است که به آن اندازه از مهارت رسیده که با کشیدن چند خط ساده بیشترین حرفها را به مخاطب منتقل میکند، تلاوتهای رفعت نیز همینگونه است و به عبارتی دیگر بیبرنامگی وی در تلاوت، مافوق همه برنامهها است.
نفر اول مسابقات بینالمللی قرآن کریم مالزی در سال ۱۳۷۱ با اشاره به ذوق استاد رفعت در تلاوت قرآن کریم افزود: به جوانان و نوجوانان توصیه میکنم که فقط به دنبال جلوههای موسیقایی تلاوت یک قاری نباشند و به ذوق قاری نیز توجه داشته باشند، زیرا قالب موسیقایی خاصی در تلاوت رفعت نیست که بخواهیم آن قالب را مشخص کرده و از آن پیروی کنیم، بلکه بر اساس ذوق شخصی خود به تلاوت قرآن میپردازد و هر لحظه نیز بر این ذوق افزوده میشود.
«احمد ابوالقاسمی»: |
نداشتن غفلههای طولانی و غنی بودن آهنگ در طول آیه از دیگر ویژگیهای تلاوتهای محمد رفعت است که این امر هم مربوط به فرهنگ تلاوت قرآن کریم در زمانی که استاد رفعت در آن میزیسته است |
احمد ابوالقاسمی با اشاره به شاخصههای صدای محمد رفعت تصریح کرد: اینکه مشاهده میکنیم رفعت در تلاوت قرآن حالت خشوع دارد، این خشوع در تلاوت وی وجود ندارد و وی خودش این خشوع را در صدا به وجود آورده تا در واقع بتواند این اصل را که در تلاوت قرآن باید خاشع بود رعایت کند.
مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن تصریح کرد: نداشتن غفلههای طولانی و غنی بودن آهنگ در طول آیه از دیگر ویژگیهای تلاوتهای محمد رفعت است که این امر هم مربوط به فرهنگ تلاوت قرآن کریم در زمانی که استاد رفعت در آن میزیسته، است.
وی با اشاره به فرهنگ قرائت در زمانهای گذشته تأکید کرد: اگر چنین جلساتی بتواند با بازبینی فرهنگ تلاوت در زمانهای گذشته، تلاوتهای قاریان به نام آن زمان را بررسی کند و در واقع فرهنگ تلاوت و نگاه آنها به امر تلاوت قرآن کریم را احیا کند میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.