تلاوت ترکیبی «رفعت» تقلید از سبک تلاوت قرآن وی را دشوار میکند
یک فعال قرآنی کشورمان معتقد است که حال و هوای تلاوت قرآن «محمد رفعت» مانند فضای تلاوت استاد «محمد حصان» ترکیبی است و به طور طبیعی تقلید و اجرای این نوع سبک برای قاریان بسیار سخت و دشوار است.
![]() |
«احمد لیایی» مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن |
در بخش نخست از گفتوگوی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با «احمد لیایی» مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن و سرپرست گروه تواشیح قدر تهران درباره ویژگیها و ابعاد شخصیتی استاد «محمد رفعت» وی با اشاره به تفاوت تلاوتهای قاریان متقدم و متأخر مصر گفت: هر یک از صاحبان مکتب تلاوت قرآن کریم در مصر مانند استاد «محمد رفعت»، استاد «محمد صدیق منشاوی»، استاد «مصطفی اسماعیل» و استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و غیره در تلاوت خود همواره چیز جدیدی را برای عرضه داشتهاند اما این امر در تلاوت قاریان متأخر مصر مشهود نیست.
لیایی همچنین با اشاره به شاخصههای فنی استاد محمد رفعت در تلاوت قرآن کریم تصریح کرد: محمد رفعت را باید بنیانگذار علم و فن تلاوت قرآن کریم در کشور مصر دانست و آثار صوتی که از این استاد به جای مانده نیز بر این گفته صحه میگذارد.
سرپرست گروه تواشیح قدر تهران در ادامه این گفتوگو در پاسخ به این پرسش که چرا تقلید از سبک استاد محمد رفعت دشوار است، تصریح کرد: اگر بخواهم این مسئله را بیشتر توضیح بدهم در ابتدا باید به سبک استاد «محمد حصان» در تلاوت قرآن اشاره کنم.
وی ادامه داد: تقلید از سبک استاد حصان به این دلیل دشوار است که وی در تلاوت از ترکیب نغمات در حد گستردهای استفاده میکند و در اصطلاح تلاوت وی، تلاوت ترکیبی بوده و به طور تقریبی اکثر فرازهایی را که وی قرائت میکند، ترکیبی است.
مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن تأکید کرد: باید گفت که حال و هوای تلاوت محمد رفعت نیز مانند فضای تلاوت استاد حصان است هرچند که تفاوتهای جزئی نیز در نوع ترکیبخوانی وجود دارد و به طور طبیعی تقلید و اجرای سبک استاد حصان و رفعت که حالت ترکیبی دارد برای قاریان بسیار سخت و دشوار است.
«احمد لیایی»: |
به نظر من تمامی تلاوتهای استاد محمد رفعت دربالاترین درجه زیبایی هستند اما تلاوت سورههای «کهف» و «یوسف» را باید فنیترین تلاوت این استاد دانست |
لیایی درباره تأثیر تلاوتهای استاد محمد رفعت بر قاریان همعصر و بعد از خود نیز گفت: به طور طبیعی وقتی از محمد رفعت به عنوان بنیانگذار فن تلاوت قرآن کریم در کشور مصر یاد میشود و اولین آثار صوتی تلاوت قرآن کریم نیز از این استاد به جای مانده نمیتوان گفت که تلاوتهای وی بر دیگر قاریان تأثیری نداشته است.
وی افزود: سالهایی که استاد «محمد احمد بسیونی» به ایران میآمد وی در پایان تلاوت خود از فرازهایی از سبک استاد رفعت استفاده میکرد، دیگر قاریان نیز همین گونهاند و وقتی بخواهند ارادت خود را به استاد رفعت ابراز کنند از فرازهایی از سبک آن استاد در تلاوت خود استفاده میکنند.
مدیر گروه قرآن و مجامع قرآنی رادیو قرآن در پایان گفت: به نظر من تمامی تلاوتهای استاد محمد رفعت در بالاترین درجه زیبایی هستند اما تلاوت سورههای «کهف» و «یوسف» را باید فنیترین تلاوت این استاد دانست.