یکی از تکنیک های لحنی در اجرای ردیف ها، استفاده از فن تعریج است و قاری در اجرای ملودی متمایل به جنس یا نغمه ای دیگر شده و فضای موسیقایی را تغییر می دهد.
برای رفع حجم کاذب صدا می توان از روش هایی
محمد حسین ملکزاده طلایهدار نسل جدید قاریان استاد «شحات محمد
اتصال جنس حجاز و نهاوند تحت عنوان نهاوند مرصّع شناخته
بسیاری از افراد به علت عدم شنیدن صدای خوب خود،
Mostafa Ismaeil - Bayat NAVA - 1 Mostafa Ismaeil -
سکوت های میان قطعات و جملات لحنی به سه دسته
محمد صدیق منشاوی - حشر ۱۸ تا آخر، طارق،فجر، فاتحه،
شحات محمد انور - قصص آیات ۸۳ تا آخر، واقعه
ترتیل کل قرآن کریم ماهرالمعیقلی - جزء ۱ ترتیل کل
توضیحاتی در خصوص مراتب آشنایی با مقامات
در اجرای هر جمله لحنی، هفت مؤلفه مهم موسیقایی و
لازم است اصل همگونی در همه نفس های لحنی تلاوت
تحریر زدن باید به عنوان یک طرح لحنی به کار
یکی از قاریان بینالمللی کشورمان با اشاره به اینکه اکثر
نغمه عراق از جمله نغماتی است که در مقام سگاه
اولین ردیف مقام نهاوند، نهاوند راست می باشد که بر
در بهره گیری از توانمندی های صوتی ابتدا باید در
شحات محمد انور - نساء آیات ۱۳۵ تا ۱۴۷
توضیحات مختصر در خصوص جمله لحنی مطرح شده در جلسه
با تقليد است كه مقلد چيدمان صحيح صوتي نغمات را