مجموعه تلاوت‌های «رفعت» کتابی مرجع با اسنادی ناب است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان گفت: تلاوت استاد «محمد رفعت» مانند کتاب مرجعی پر از سند‌های ناب است که فقط باید به آن رجوع شود؛ تلاوت‌های رفعت، الگویی برای ساخت تلاوت‌های قاریان مصر است، چرا که قراء فعلی مصر برای ارائه سبکی جدید دستانشان خالی است.

«محمد‌رضا ابوالقاسمی» از قاریان بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در راستای معرفی «رفعت» چهره‌ دیگری از قاریان عصر طلایی مصر، گفت: استاد شیخ «محمد رفعت» ابداع‌کننده سبک نوینی بود که این سبک، چه در زمان حیاتش و نیز پس از گذشت چندین دهه از زمان وی، هنوز پیش‌تاز است و به طور حتم، قاریان قرآن در سراسر جهان، نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار سبک او عبور کنند و چنین ادعا کنند که قاری متبحری هستند؛ در این عصر کارشناسان فن قرائت به منحصر به فرد و زیبا بودن این سبک اذعان دارند.

وی ادامه داد: رفعت در عین این‌که بم خیلی زیبایی دارد، اوج‌ صدایش شاهکار و مانند آئینه صاف و زلال است، اما این‌که بیان می‌شود، تقلید از سبک شیخ رفعت دشوار است، از این موضوع نشأت می‌گیرد که رفعت صوت مختص به خودش را دارد، همان‌طور که خداوند، انسان‌ها را با نقش و نگار‌های گوناگونی به تصویر کشیده است، صوت‌ها نیز متفاوت است؛ این صوت امتیاز ویژه‌ای بوده است که به رفعت داده شده است، اما بدین معنی نیست که نمی‌توان از بخش‌هایی از سبک وی تقلید کرد.

قرائی در مصر هستند که به نام رفعت می‌خوانند، اما رفعت‌خوان نیستند

این کارشناس فن قرائت قرآن افزود: هم‌اکنون قرائی در مصر هستند که به نام رفعت می‌خوانند، اما رفعت‌خوان نیستند؛ و قرائی مانند «محمد بسیونی» نیز در انتهای تلاوت‌اش، با افتخار، چند آیه را به سبک محمد رفعت تلاوت می‌کند و حتی برخی از قراء کشورمان بخش‌هایی از تلاوت‌های رفعت را به کار می‌برند که همین گریز به سبک رفعت، زیبایی خاصی به تلاوت قاری می‌دهد.

ابوالقاسمی پی بردن به زیبایی و ویژگی‌های صوت و لحن تلاوت‌های رفعت را ویژه کارشناسان و صاحب‌نظران در این فن برشمرد و گفت: شاید کمتر فردی باشد که بتواند بدون این‌که شناختی از جزئیات فن قرائت قرآن داشته باشد، مجذوب تلاوت‌های شیخ رفعت شود، اما قراء و خواص، زمانی‌ که تلاوت‌های وی را می‌شنوند، از بارها شنیدن آن خسته نمی‌شوند و هم‌چنان تشنه شنیدن چندین ‌باره آن هستند و در هر دفعه به ریزه‌کاری‌های ماهرانه و دل‌پذیر سبک رفعت پی می‌برند.

رفعت در عین این‌که بم قوی‌ای دارد از اوج بسیار بالایی برخوردار است

وی با اشاره به این‌که تلاوت‌های رفعت باید سرمشقی برای قراء فعلی مصری باشد، ادامه داد: شیخ رفعت در عین این‌که بم قوی‌ای دارد از اوج بسیار بالایی برخوردار است، البته این حس به شنونده دست می‌دهد که ایشان در بم‌شان صدای صافی ندارد، اما به اوج که می‌روند، صدای صافی را می‌شنویم که به هیچ‌وجه در میان سایر قراء مصری این وِیژگی که در بم بتواند صدای صافی ارائه دهد در عین این‌که در اوج قرار دارد، مشاهده نمی‌شود، آن قدر این صدا در اوج صاف است که آن بم برای این صدا تصور نمی‌شود.

ابوالقاسمی تصریح کرد: تلاوت استاد رفعت مانند کتاب مرجعی پر از سند‌های ناب است که فقط باید به آن رجوع شود، در حال حاضر قراء مصری و ایرانی رجوع به این تلاوت‌ها دارند و بارز است که تلاوت‌های رفعت، الگویی برای ساخت تلاوت‌های قاریان مصر است، چرا که قراء فعلی مصر برای ارائه سبکی جدید دستانشان خالی است.

تلاوت محمد رفعت از سوره مریم از زیباترین تلاوت‌های این قاری است

این داور قرآن کریم در پایان تلاوت محمد رفعت از سوره مریم را از زیباترین تلاوت‌های این قاری مصری برشمرد و گفت: رفعت در زمانی به تلاوت قرآن پرداخت که گمان نمی‌کنم، فردی می‌توانست به زیبایی ایشان تلاوت کند، گرچه «عبدالفتاح شعشاعی» هم زیبا تلاوت می‌کرد، گفت: در کلاس‌های قرائت قرآن به طور معمول به قرآن‌آموزان توصیه می‌شود که در ابتدا از قاریانی مثل «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و «محمد صدیق منشاوی» تقلید کنند؛ قاری مبتدی نمی‌تواند از سبک رفعت الگو گیرد، باید مرتبط با سن قرآن‌آموز، قاری را به او معرفی کرد که توانایی برداشت از سبکش را داشته باشد.

محمد کاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *