مدهای معنوی دو نوع هستند:
الف): مد تعظیم، که برای ایجاد عظمت و بزرگی چیزی و نفی آن از موارد کوچکتر استفاده می شود. مانند لا اله الا الله
ب): مد تبرئه که برای نفی چیزی از نقص یا حُسنی دلالت دارد. مانند لا ریبه فیه – لا یعقلون – لا ینصرون
در تولید هر حرف سه مرحله وجود دارد: الف): گرایش
میزان فتح دادن در ادای فتحه و الف نیاز به
ایجاد اسراع و ابطاء در تلاوت، خلاف قاعده ترتیل می
شیوه قرائت باید در ابتدا مشخص باشد. یعنی اگر استعاذه
اصوات انسانی به ۶ دسته تقسیم می شود: الف): باس
ویژگی های صوت به شرح زیر می باشد: انعطاف - قدرت
تمرینات وُکال مقامات در درک صحیح فضای موسیقایی و اجرای
شناخت مواضع تحریر و اینکه قاری بداند در چه موضعی
بهترین روش تدریس روشی است که نوشتن، دیدن، شنیدن، فعالیت
محمد احمد شبیب - اسراء ایات ۱ تا ۳۰
سکوتها در تلاوت به سه دسته تحدیری، تدویری و تحقیقی
راغب مصطفی غلوش - مبارکه انعام آیات ۱۶۰ تا ۱۶۳
مراتب لحنی در تلاوت سه مرحله است: الف): تقلید ب):
برای قرار گرفتن صدا در جای مطلوب خود باید حداقل
سطوح گوش دادن به هر نوع اثر موسیقایی در سه
نغمه هزام از دو جنس سگاه و حجاز تشکیل شده
تحریرهای تند عربی یا عِرَب، دارای حداقل سه اهمیت زیر
شحات محمد انور - نساء
افرادي كه در اجراي قطعات بم و يا اوج دچار
اهیمتکب موجب حرفه ای شدن، زیباتر و جذاب تر شدن