غماز در اغلب مقامات، اولین نت جنس دوم و جداکننده جنس دوم از جنس اول است و ارتباطی به درجه پنجم مقامات ندارد. غماز مقامات بین درجات ۴، ۵ و ۶ متغیر است.
توضیحاتی در خصوص اصوات، انغام و افعال ملودی
وجود تحریر در کلماتی که از نظر هجایی کوتاه و
صدای غنوی مطلوب را صدای اغن و صدای غنوی نامطلوب
هر سبک لحنی برای خود دارای نغمه ای خاص در
در کیفیت کاربری مقامات، تفکر لحنی قاریان به دو دسته
سه بخش اصلی مقام حجاز (ردیف های اصلی) به ترتیب
اصول قرائت عاصم کوفی – درس ۲
جابجایی ناخواسته به جنسی دیگر، اشکال لحنی محسوب می شود.
کیفیت کشش حرکات در سه حالت متصور است: الف): کشش
یکی از ارکان لحن، وجود مد و کشش است.
استخدام بهترین، زیباترین و جذابترین ردیف ها و اجرای آنها
در کلماتی که یک هجایی هستند، آکسان روی همان هجا
در تلاوت قرآن، نغمات به شکل تصویر اجرا می شود.
قلقله حروف ب، ج، د به سمت کسره فارسی می
۱ - شدت صدا نباید به شکل نامطلوب، کم و
تصمیم دفعی در اجرای بعضی از کارهای صوتی و لحنی
وجود حجم در صوت مانند وجود کاسه برای ساز است.
( اصول قرائت عاصم کوفی ) عاصم در میان قاریان
قفلات لحنی در ترتیل به سه شکل اجرا می شود: