یکشنبه, ۴ مهر , ۱۴۰۰ - الأحد 19 صفر 1443 - Sunday, 26 September , 2021

نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی (۹)

? نکاتی برای رشد محیط آموزشی جلسات قرآنی
? (عوامل موثر در دستیابی به شناخت) – ۹

?????
✍️ پیرو نگارش مقاله ای تحت عنوان عوامل و مولفات شناخت، نکات لازم و مرتبط با موضوع مذکور خدمت علاقمندان ارسال می گردد.
?????

? در بعضی از کلاسها یا جلسات قرآنی که با طرح موضوعات و اهداف تخصصی و … برگزار می شود، همواره سخن از روش های آموزش خاص می شود. واقعیت این است که بسیاری از این روش های به اصطلاح خاص، هیچ خروجی مشخصی نداشته، از بنا اشتباه بوده و دارای محتوای مشخصی نیز نیست. اما با بررسی و دقت نظر در کیفیت اجرای این روش ها می توان این روش ها را تحت عنوان روش آموزش دقیق تعبیر کرد. عنوانی که اگر به درستی اجرا شود منتج به نتایج بسیار مطلوب شده و رشد افراد را در پی خواهد داشت. در واقع آموزش دقیق متکی بر دانسته های افراد است و در صورتی که به درستی اجرا شود موجب ایجاد شناخت و فهم در افراد می گردد. روش آموزش دقیق یکی از روش های مهم در یادگیری است که متشکل از اصول و ضوابطی می باشد که ما در این بخش به این ضوابط اشاره خواهیم نمود.
? مهمترین اصل روش آموزش یادگیری دقیق، ارزیابی دائمی یادگیری معلم از متعلمین خویش است.

? برای اینکه متعلمین بر حسب علایق و توانایی های خود کارهای آموزشی را انجام دهند لازم به چند مورد زیر دقت شود:

? از عملکرد متعلمین باید انتظارات دست یافتنی و صحیح داشت.
? اینکه بدانیم متعلم چیزی را یاد می گیرد یا خیر؟
? اینکه بدانیم متعلم با سرعت کافی یاد میگیرد یا خیر؟

? برای اینکه بدانیم چه باید کرد که متعلم زودتر یاد بگیرد، بهتر است موارد زیر اجرا گردد:

۱⃣ هدف های ضروری و اهداف یادگیری که دلالت بر میزان تسلط متعلمین بر موضوع دارد کاملا مشخص باشد. یعنی در بدو شروع کار، اهداف مهمی که لازم است افراد به آن دست یابند مشخص باشد. عدم ارائه این اهداف نوعی حالت بی برنامگی و سردرگمی را در متعلمین ایجاد خواهد کرد.

۲⃣ به طور مرتب باید عملکرد متعلمین ثبت و بررسی شود. برای اینکار باید عملکرد متعلمین به طور منظم وارسی شود. وارسی به این معنی که نحوه و کیفیت عملکرد افراد مورد دقت قرار گیرد ولی در مورد آن قضاوت نمی شود و اینکار بر عکس آزمون و آزمودن است. در جلسه ای که تعلیم مطالب بدون بازخورد ادامه پیدا کند، موجب می شود که کیفیت عملکرد افراد مورد دقت قرار نگیرد و افراد نسبت به پیشرفت خود کاهلی و کم کاری کنند.

۳⃣ برای عملکرد بهتر و سریعتر متعلمین، تمهیدات و مواردی که منجر به یادگیری سریعتر می شود را یادداشت و بعدا فراهم کند. مثلا تهیه وسایل کمک آموزشی و …

۴⃣ معلم به طور منظم روش کار خود را باید بررسی کند و تغییراتی که لازم است را در شیوه آموزشی خود اتخاذ کند و نسبت به آن حساس باشد.

✅✅✅✅ ادامه دارد …
✅✅✅ محمد کاکاوند