ویژگى های روایت حفص
یگانه قرائتى که داراى سندى صحیح و با پشتوانه جمهور مسلمین استحکام یافته،قرائت حفص است.این قرائت در طى قرون پى در پى تا امروز همواره میان مسلمانان متداول بوده و هست و تداول آن به چند سبب بر می گردد:
۱- سبب اول،همان است که قبلا به آن اشاره شد. در واقع روایت حفص همان قرائت عامه مسلمانان است زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پاىبند بودند. این قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان حبیب سلمى و او از امام علی علیه السلام اخذ کرده است و على علیه السلام به هیچ قرائتى جز آن چه با نص اصلى وحى که میان مسلمانان از پیامبر صلى الله علیه و آله متواتر بوده قرائت نمى کرده است.این قرائت را عاصم به شاگرد خود حفص آموخته است. از این رو در تمامى ادوار تاریخ مورد اعتماد مسلمانان قرار گرفت و این اعتماد عمومى صرفا از این جهت بوده است که با نص اصلى و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است. نسبت این قرائت نیز به حفص، به این معنانیست که این قرائت مبتنى بر اجتهاد حفص است، بلکه این یک نسبت رمزى است براى تشخیص این قرائت و قبول روابت حفص،به معنا قبول قرائتى است که حفص اختیار کرده و پذیرفته است،زیرا این قرائت از روز نخست بین مسلمانان متواتر و متداول بوده است.